På tapeten...

Igentligen borde jag skriva ett inlägg om OS i Vancouver 2010 för att verka smart och kultiverad, samhällsorienterad och uppdaterad helt enkelt. Kanske skriva något om dem svenska tappra insatserna.
Men det gör inget, jag behöver inte framstå som något av de ovanstående...är ju bara en simpel hundförare ;)

Istället blir det ett inlägg om berikning, något som inom hundvärlden är på tapeten i alla högsta grad.

Begreppet berikning bygger på kunskapen om djurs behov av att få utlopp för sina medfödda beteenden.
Man tar hänsyn till art, ras, indevid.
Detta är några funktioner som kan utlösa vissa beteenden:
Flockfunktion-beteende kan vara tex. nosa, slicka, morra
Jaktfunktion-Söka, spåra för att förfölja
Undersökningsfunktion-Bita, Skälla, hoppa, nosa, slicka

Dessa finns väligt bra och utförligt beskrivna i boken "Din hund fortsätter" av Sven Järverud.

Godisträd var en sak jag fick lära mig av Vivvi på Strängnäs bk, en mycket bra berikning för dem flesta hundar
som går ut på att gömma godis/mat i barken på en trädstam och låta hunden jobba för att få fram det.

Läste just i Härliga hund som har en hel artikel om ämnet om ett annat bra tips:
"Terriersocka
Ta en gammal socka och fyll den med tallkottar och godis eller torrfoder. Knyt ihop öppningen och ge den till din hund. Låt den slita, dra och skaka. Kottarna låter härligt krasande, precis som en råtta som nyss fångats av en terrier. Det passar en hund som inte äter upp kottarna."

Alla funktioner är inte alltid lämplig att tillgodose.
Fortplantningsfuktionen är en typisk sådan.
Att låta sin hund fortplanta sig för berikning är inget alternativ lika lite som att släppa sin hund på
grannens kanin för att stimulera jaktfunktionen.
Till jaktfunktionen finns bra alternativ såsom att få jaga leksak.
Fortplantningsfunktionen är dock svårare.
I en vargflock är det bara alphaparet som parar sig, det finns en strikt ordning för att undvika bråk
och kaos. Då våra hundar inte lever på samma sätt i flock så tappas den ordning vilket skapar frustration.
Många raser avlas dessutom på testosteronstinta hannar då dem är snygga i utställningsringen vilket orsakar en ökad problematik. En del hannar mår sämre än andra av alla löptikar.
Jag valde att kastrera Neo och jag ångrar det inte.
Han slipper att ha ett behov som aldrig blir tillfredställt, en frustration som han aldrig tillåts att få utlopp för.
Jag slipper att tjata och bråka på honom om en sak som bara skapar stress då han igentligen vill vara mig till lags.

Berikning är något alla kan utföra med sin hund oavsett ras, kön, individ.
Endast din fantasi sätter begräningar!
Tänk efter; vad gillar din hund att göra? många problembeteenden går att lösa på detta sätt, genom att hitta alternativ för hunden att tillfredställa ett visst grundläggande behov. tex. din hund krafsar på parkettgolvet när den ska lägga sig, vilket låter mycket och förstör parketten. Ge den ett alternativ som ger det möjligt att bädda och boa tex. en bädd med flera filtar i som den kan bädda runt.

På hemsidan Dogma finns en artikel i ämnet.
Den 5 maj kommer dessutom ett föredrag i ämnet på det trevliga hundcafét Himelska hundar.
Gör som jag, anmäl dig genast på Dogmas hemsida =)


Kommentarer
Postat av: Elin

Heeej bäjb.. det var länge sen. :) Kul att läsa om vad du har för dig.. du är duktig och tränar på ändå tycker jag. Trots skitväder... nu fick jag lust att komma och hälsa på er ngt tag. :)



kram

2010-03-02 @ 05:47:28
Postat av: Glimz

Bra tips, tacki tack :)

2010-03-04 @ 22:31:56
URL: http://www.ninz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0