Blidösund

Onsdag 20/7 for vi iväg ett glatt gäng med ångbåten Blidösund.

Historik
S/S Blidösund byggdes främst av den anledningen att den bofasta befolkningen på Blidö och Yxlan i Stockholms skärgård tröttnat på Waxholmsbolagets dominerande ställning inom den reguljära ångbåtstrafiken i skärgården.
År 1960 togs fartyget ur trafik. Den förföll, men restaurerades för att åter sättas i trafik 1969.
Nutid
Fartygets hemmahamn är vid Skeppsbron nedanför Stockholms slott. Det används främst till musikturer med så kallad ”ångbåtsmusik”. Under sommaren anordnas också heldagsutflykter inkluderande lunch- och middagsservering ombord i de två matsalarna, till olika ögrupper i de yttre delarna i Stockholms skärgård, benämnda ”expeditioner till havsbandet”.  Läs mer på wikipedia

Vi åkte en av den omtalade musikturerna på 4h.
Denna gång var det Elliot Murphy som spelade.
Hade riktig tur med vädret och kunde sitta hela resan på däck och bara njuta av härlig musik och solnedgång.
Kan varmt rekomenderas!

Simskola

Det var dags, tiden var inne, dagen var kommen då den icke simmande labben skulle lära sig den livsnövändiga ( ialla fall om man är i vatten ;) kunskapen simning.
Juni var inte lika förtjust i idén men väl simmande éfter båten så såg det ut som hon aldrig gjort annat!
Blev ca 25 minuters simtur för vovvarna efter det hamnade dem på torken i hundgården med varsit märgben, dem såg riktigt nöjda ut.

hundträning

Har tränat på sök av föremål i lokal mycket på sistone och båda hundarna visar stora framsteg, det märks att dem tycker det är kul! Neo börjar förstå att det är okej att va lite brötig och ta för sig, Emma har aldrig haft problem med den biten ;)

Börjat med lite dirr. träning på Emma.
Fungerar bra så länge det inte är i höga gräset, då glömmer hon bort dummien och nosar efter fågel. Nåja, känns som ett ganska värdsligt problem då det är fågel som är målet ;)

Är hundvakt till Juni och Bea.
Körde lite klickerträning med dem allihopa (Neo och Emma också)
Dem fick klättra upp på en pall och sitta fint. Bea fick dipens pga storlek och ålder och fick räcka tass istället.
Jisses va dem tyckte det var kul!
Film på det kommer..

Hittade några exempel på hur rolig hundträning kan vara...

Det här vill Emma lära sig

Schäfer kan också...

Redan på 50 talet kunde man träna hund...

Malle var det väl ingen so tvivla på...

Sorkjägarna

om ledigheten

På ledigheten har hänt än hel del...

Lördagen
Började med ett dopp i poolen och en glass hos mina förälldrar innan avfärd till Prässebo.
Väl nerkommen blev det lite samkväm med några trevliga bybor, rökte vattenpipa och drack cider och såklart massa hundsnack =) Hilda och brorsan Hebbe kom också på besök.

På söndagen åkte vi hem till kennel Cäby´s och Emma fick prova och stöta sin första rapphöna. Hon var jätte duktig, dock var hönan trött och ville inte flyga någe men då vi släppte upp hönan ifrån händerna så visa hon fin stadga.
Emma fick även testa på en gryt-tunnel vilken hon blev lite osäker på, efter att ha preparerat tunneln med godis sprang hon in halvvägs för att sedan backa ut gång på gång från båda hållen. Dock gav hon inte upp! Hon höll på att jobba med denna tunnel i ca 30min innan vi avbröt övningen.
Kvar på ängen med 1m högt gräs blev en kamprulle som glidit ur min ficka. Skickade Neo på ett uppletande vilket han fixade galant =)
På kvällen åkte vi till Lunneviken och simmade 8 hundar, 4vorsteh, 2 mallar en schäfer och en cocker.
Var ute i drygt 30min, snacka om att dem var trötta när vi väl kom i land!
Efter det åkte vi på hjort och vildsvinssafari vid kobergsslott, super coolt!!
God grillad mat blev det den kvällen också.

Måndag
Tjänstehundsträning stod på schemat.
Tränade lite lydnad med Neo, moment med dirr där han inte behövde lyssna så mycket på vad jag sa.
Fick hjälp av Malin med kommendering i fotgående då vi har problem med halterna (han sätter sig inte)
såklart var problemet som bortblåst. Dock tränger han och vid språngmarch bet han mig i magen den lille skiten, det var dock inget allvarligt och försvann sedan.
Körde stadga/markering med båda hundar i det halvhöga gräset, dem satt som tända ljus och väntade på sin tur, superduktiga!
Ett skyddspass blev det också dock ingen givande träning då jag var för dålig på att instruera figge, jaja Neo hade kul iaf =)
Lekte massor med hundarna blandad jakt och kamp.
På kvällen var vi över till mr L´s pappa, käkade lite kinamat och jag fick min nya lilla fina dator.

På tisdagen var vi ute och spårade med vovvarna.
Neos spår var lite klurigt men roligt. Trasslade så med linan så då det var två pinnar kvar släppte jag honom. Den duktiga makrillen kom tillbaka efter några sekunder med en pinne för att sedan springa tillbaka till pinnens plats och forstsätta spåra fram till slutet och komma tillbaka med slutpinnen. Duktigaste makrillen!!
Emma fick ett godisspår med tre olika föremål ca 100 m med 1 90graders vinkel och en böj, hon skötte sig jätte fint! Lyckades för ovanlighetens skull hitta på ett spår till Amie som hon fick kämpa med =)
Skott hade spårpremiär, vilken gick som på räls ett ganska kort spår ca 30m med näring.
Fick sedan åka i ilfart till Skara djursjukhus då Skott liknade en Shar pei i ansiktet.
Väl framme visade det sig vara allergisk reaktion och efter en kortisonspruta kunde vi forstätta vår färd mot Strängnäs.
På kvällen firade vi min far som fyllde 56 år på grekiska tavernan.

Vi gillar italiensk mat!

img_5646 (MMS)

Guns choise/höghedens Kennelläger

Några ord om detta...

8 cockrar som leker med varandra. Jisses va roligt att se på, ett ända svart myller som for omkring!
Ännu roligare var det att få se dem jobba. Ojoj vilken euntusiasm och arbetsglädje!!!

Dag 1 var samling på kvällen, lite 5kamp, god mat, vin och cockersnack. How lowely!
Dag 2 Träning med instruktör Paul Andersson, Pappa Spurts ägare och mycket kunnig inom området.
          Tränade en del stadga och sök. Fick en massa bra tips..b la.
          På söket ska man få hunden att tro att man vet något som den inte vet så man får en lyhörd hund
          som inte ger upp och söker där du vill.
          Stadga gå att träna under vanliga promenader, man kan klappa händer istället för skott och låta som en
          fågel när man kastar dummien vilket är ytterligare en nödvändig "störning" hunden skall klara.
          Fick se på dem lite äldre cockrarna hur det kan se ut när det är lite mer klart då två hundar tävlar mot
          varandra och får turas om att hämta apporterna.
Dag 3 Hade Lasse (uppfödaren) hand om oss. Vi körde markeringar med apporteringar. Mycket bra tankar kring
          hur man ska tänka med vind, olika terräng som kan vara nyttiga att träna komandon för såsom
          vattendrag/diken där det kan vara bra att lära in "över". Lite om dirrigering på såkallade blinda apporter.
          Komando även för att lämna en apport därhän för att ta senare på engelska "leave that".

Med knappt 2månader kvar till jakten är det hårdträning framöver full med ny kunskap och inspiration.

Tack till en mycket engagerad, kunnig uppfödare (som dessutom är riktig rolig underhållare och får alla på lägret att känna sig välkommen).

Huggorm

Ute och går med ett gäng hundar i Ursvik och kommer fram till igelbäcken. Tänkte att hundarna skulle få dricka lite och säger till Neo att han kan gå ner på ett ställe och pekar var han kan gå ner. Precis när han hoppar ner där får jag se att han landar och blir stående på denna huggorm, som tur är låg den och dåsade och kunde inte attackera.
Jag skrek hysteriskt, Neo fattade ingenting tills jag samlade mig och fick till ett "KOM" ur käften.
Han klarade sig från bett men HUWA!!!! vad nära!

Norrlandsresan

Nu kommer det ni alla har väntat på. Tack för tålamodet...

Vi börjar med resan upp, för som man säger "det är inte målet som är viktigast, det är resan".
Strax före Törnebro finns en liten öppning i staketet med en liten fin sandstrand där vi har som tradition att rasta/bada jyckarna.
Efter detta blev det sträckkörning till Högakustenbron pga dåligt väder.

Vi hade då bestämt oss för att ändra planen på att sova i tält till att sova i stuga vilket kändes som ett ganska bekvämt beslut då det aldrig ville sluta regna. Om vi drack rödvin på kvällen?? SJÄLVKLART!
Stuga hyrdes i Rövarbyn, enkel stuga men till mycket bra pris dvs 300kr/natt.
Kunde inte låta bli att lura upp Igor i Skuleberget vilket inte var särskilt svårt då han är en större dåre än mig =)
Bestämde oss för att anta utmaningen; Klätterled svår.
Så här tyckte vi: det var lite som schack, man måste ligga ett par drag före, Kul, utmanande, lagom för oss, bör inte vara höjdrädd, måste kunna "hålla huvudet kallt".
Har du vägarna förbi är detta ett måste, klättra du med!

Efter klättringen på förmiddagen bar det av till Piteå där god middag, trevligt sällskap och en skön säng väntade.
Ett kärt återssende av Lina, ny bekantskap med hennes man och underbart söta dotter Eira.
Tack till grymt fina gästfriheten, ni norrlänningar kan verkligen få en att känna sig välkommen!
Dag 3 bjöd på bad i Piteå havsbad, wow säger jag bara!

Vidare upp till Abisko möttes vi av denna fantastiska oförglömliga vackra magiska vy kl 23 å kvällen...

Det går inte beskriva, det måste upplevas!!!

Dag 4 möts vi av denna syn...

Cuonavággi (Lapporten)

Å väg ut på vandring i Abisko nationalpark...

Under leden fanns meditationsplats...

Där tog vi en stund för eftertanke och chantning.

Härlig utsikt hade vi under vandringen...

Lite läskigt var det tyckte Neo att gå över broarna när dem gungade i takt med våra steg..

Vi tältade vi Abiskojour fjällstation som hade en mycket trevlig fjällvärd vid namn Curt som höll reda på oss.

Fick även andra vänner såsom denna 83åriga pigga dam som hundarna avgudade...

Dag 2 på vandringen fick vi än en gång lära oss att man måste vara flexibel och kunna tänka om för att få ut en bra vandring. Blev informerade om att vår tänkta tur inte var lämplig då det var mycket snö där vi tänkt gå.
Fick ett bra turförslag av Curt som vi tog till vara å och fick en toppendag!
Gick igenom denna björkskog...

Med vackra Giron hela tiden i bakgrunden. Giron betyder fjällripa på samiska.

Klart hundarna hittade lite snö att bada i...

Min vackra flicka i sitt rätta element...

Min finaste pöjk var lyckligare än någonsin..

Bea, 7,5år och pigg som en nötskrika eller ja menar lärka =)

Väl tillbaka från 3dagars turen vilade vi upp oss på ett vandrarhem och åt en RIKTIG middag vilket smakade mycket väl efter all frystorkat käk. Renbiff med bakad potatis och sås samt hemgjord hjortronglass med varm hjortronsylt till och såklart...tillhörande VIN!

Utvilade efter en natt bestämde vi oss för att gå upp på Låktatjåkka som vi hört mycket gott om under vandringen. Sveriges högst benägna fjällstuga.
Trodde vi hade gjort allt rätt och kollat upp väder, blivit rekommenderade, hört oss för på fjällstation så att dem tog kort i fjällstugan osv. men allt kan hända på fjället...
Nåja, turen upp var helt fantastisk i 8 av 9km.

Det går snabbt när det vänder...

Vi hade dock bara 1km kvar av 9km därav beslutade vi att fortsätta upp.
Man är dock inte så kaxig när man möts av en öde stuga med skylten "Stängt för sässongen, öppnar åter 23 juni"

Som tur var fanns där en liten nödkåta som vi tog skydd i 41 timmar innan vi hade återhämtat krafter, samlat information och fattat beslut om nedstigning. En mycket nyttig upplevelse som lärde oss två saker; det går aldrig att vara nog förberedd och att det finns många namn som slutar på A (lekte ordlek för att få tiden att gå).

Väl nere dyngsura och hungriga då vi halverat vår dagsranson i 2dygn styrde vi kosan mot Kiruna, destination Apoteket kraftkällan (bolaget) samt till byns pizzeria. Gött!!

Åkte vidare till Luleå där vi tog en på ett väldigt enkelt men bra vandrarhem där dem hade tvättrum vilket vi var akut behov av då alla våra kläder var blöta efter vandringen.
Dagen efter blev det förstås ett kärt återbesök vid Piteå havsbad...

Å kvällen hade vi kommat ända ner till Härnösand där vi tog en vandringstur i vackra smitingen för att se dem berömda grottorna som havet format...
s

Sista dagen på resen blev det en tur med havskajak, mycket spännande och roligt men lite vingligt...inte riktigt läge för att ta upp kameran, det fick bli å land...

Jag längtar tillbaka så att det gör ont i hjärtat!
Norrland är verkligen Sveriges framsida och det känns så tomt när vi måste skiljas åt.
Nästa års äventyr planeras redan för fullt...Abisko-Nikkaloukta en vandring 11,5mil å Kungsleden.