Besviken

Har varit i stadskogen i Strängnäs och kört skidor med hund nu säkert ett 10tal gånger.
Andra åkare man mött har tyckt det varit roligt att se oss, berömt hundarna och gett glada tillrop...tills igår.
Igår skrek folk åt oss åt vi förstörde spåret, att vi inte var välkomna osv.
Hann åka ca 250m, sedan vände vi och åkte hem.

När man läser naturvårdsverkets regler för allemansrätt så får man vistas fritt i naturen så länge man inte stör eller förstör.
Sedan är det ju allting relativit, en del motionärer anser att jag förstör deras träning med en och annan hundtass i spåret medan jag tycker att dem förstör min träninig och lust genom att skrika på mig och nästan köra över min hund.
När jag pratar med naturvårdsverket så anser dem att jag inte kan hindras, min uppgift är att visa hänsyn och lära hunden att inte springa i spåret. Kommunen som ansvarar för spåren har inga föreskrifter vad gäller hund i spåret.
Alla säger dock att det kanske är bäst att jag inte åker så jag ställer till bråk.

På våren- finns det något härligare än att promenera i all grönska?
Sommaren- motionera genom simning då det många gånger är för varmt att gå långprommis.
Hösten- Promenader i skogen
Vintern-köra hunddrag

Jag ska helst låsa in hunden på våren då alla ungar i skogen föds och fåglar häckar.
Får inte visstas på badplats på sommaren, hundbad finns det få av.
På hösten är det bara jakthundar som är välkomna i naturen annars riskerar man att bli skjuten.
På vintern kommer alla jävla vasaloppsfjantar och skriker.
Trots att Sverige består av 750 000 hundägare på total folkmängd 9,3 milj dvs 12,4% hundägare verkar vi inte få våran röst hörd.

Borde vi inte ha något att säga till om? Samtidigt som jordbruksverket säger att vi ska ha sådan hundhållning där hunden får
utlopp för sitt fysiska behov, det pratas väldigt mycket om berikning också så har vi ingen möjlighet att tillgodse detta. Brukshundklubben och SKK verkar då inte ställa upp mycket på hundens rätt i samhället här i Sverige.
Jämför man med många andra länder där hundarna i princip är välkomna med överallt till och med på restaurang så kan vi nog anses som ett väldigt icke hundvänligt land.

Jag är besviken!
Allemansrätten är ingen verklighet utan en utopi.
Jag som hundägare är bannlyst överallt.
Jag är inte välkommen.

Kommentarer
Postat av: Helen

Du får bilda ett parti och vara med i valet. Kan Hells Angels så kan väl du;) Många skulle nog rösta på ditt parti. I alla fall jag;)

2010-02-08 @ 15:18:04
URL: http://home.swipnet.net/malle
Postat av: marie å ayla

Bra skrivet Madde! Jag håller med dig, när i helvete får man gå i skogen då? I höstas valde jag att gå INNE i själva skogen istället för på stigarna, och vad händer då? Jo då blir jag utskälld av svamp/bär-plockare för att hunden va lös. Hon skötte sig fint men hon va LÖS.

Så länge man har koll och tar ansvar för sin lösa hund (eller selade/kopplade) som jag vet att du absolut gör tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt att folk skriker och gapar.

2010-02-08 @ 16:44:03
Postat av: Elin & Mirko

Usch tråkigt att det finns sura skidåkare:-( Jag åker på golfbanan i Ågesta och där har jag bara fått glada tillrop än så länge men jag åker skating så då finns det ingen chans att Mirko förstör några spår å mindra risk att någon klagar....sen går det så fort så det är jag som åker förbi alla andra så har dom några åsikter så hinner dom inte ens öppna munnen innan jag är förbi=)hahaha

2010-02-08 @ 20:06:07
URL: http://akjasmirko.bloggagratis.se
Postat av: Glimz

Håller med: Aaaaaaaaaaameeeeeeeeeeen!

2010-02-10 @ 23:14:11
URL: http://www.ninz.se
Postat av: yeska

Hej Madde

Dom har ett hund och skidspår på golfbanan. Jättefina spår men kort så man kan åka 2 eller fler gånger. Jag har oxå samma känsla på motionsspåren.

Gubbarna tränar ju inte för OS direkt.../Yeska

2010-02-20 @ 11:37:53
URL: http://noomia.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0