slutkörd makrill och attackpudel ;)

Igår fick Neo gå i sökbana för första gången på mycket länge (ca 6mån).
Ville bara ge honom en påminnelse av vad man gör i en sökbana och hur sökmönstret ser ut
så jag gjorde som budföringar mellan figgarna som stod mer eller mindre synliga på fullt djup.
Fick till flera superfina flyings =) På sista skicket vänster sida var han så trött att han hade lagt sig ner när han hittat figgen. Över lag var jag jätte nöjd med hans arbete dock blev han lite osäker när han fick direktbelöning och inte skulle skälla, det är nog lite självbelönande i sig.Glömde bort att räkna hur många slag det blev men jag gissar på totalt ca 14slag.
Till nästa gång:En liknande övning med synliga figgar dock skallmarkering innan belöning och avhämtning istället för inkallning. Kommer köra så ett par gånger och sedan köra som vanligt. Ska även börja köra tomslagsträning paralellt med detta.

Idag blev det spårträning.
Liggtiden blev på 2½h då vi gick en lite för lång promenad (läs gick vilse). Då Neo hittat 1a pinnen efter ca 200m spår kommer det en pudel med kottar i öronen fram skällandes. Jag la Neo ner och hota på hunden av bara sjutton, ojoj va fundersam pudeln blev, men jag måste erkänna att den pudeln stod på sig ganska, fick hota på ordentligt. Tack vare denna incident så hann inte Neo få någon lek och belöning förns efteråt vilket blev lite konstigt och ofokucerad hetslek från både min och Neos sida. Han orkade dock fortsätta och spåra trots störningen och trots att ägaren och hunden hade trampat runt i hans spår. Dock märktes det på spåtekniken då han sicksacka över spåret att han hade incidenten med sig i bagaget.
Spåret var ca 500m med en pinne + slut. Detta för att han ska få träning på att inte ge upp trots att det går länge mellan pinnarna, alltså mindre bekräftelse.
Han klarade hela spåret och var väldigt glad över slutet med en stolt matte bak i linan =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0