agility och skydd

Ringde Ramona med Nano i Tisdags kväll.
Jätte kul att få höra lite om likheter/olikheter.
Vi prata och prata och prata, helt plötsligt hade det gått 1½h.
Fick en massa bra tips med spåret!!
En hel del motivationstips och upplägg.

Ska ta en vila nu från spåret i ca 1-2veckor (får se hur länge jag orkar hålla mig).
Dem tre spårpassen jag körde funkade kanoners, han förstod verkligen poängen och motivationen
var hög och därför vill jag inte bli tjatig.

Igår åkte jag till slkk och körde lite agility.
Dels för att göra något helt annat, dels för att det är bra för kroppsmedvetenheten, balansen och självkänslan och dels
för att det är himla kul!
Inget jag tänker tävla i, det krävs så mkt jobb även där för att bli duktig och den tiden känns inte som vi har.

Testade lite på alla hinder för att se hur han reagerar på dem.
Han börjar redan lära sig att det är något speciellt med början och slutet på varje hinder.
Slalom körde vi ingångar (första pinnen) gick jätte bra förutom att han har tendens att vända upp mot mig om jag står kvar i början.
Däcket är han inte så brydd över om man kryper under eller hoppar på sidan av =0)
speciellt inte när jag började kombinera det hindret med en tunnel, men det gick bra efter några repitioner.
Var jätte elak mot honom på gungbrädan, han har lärt sig att balansera och ta det lugnt på mitten, men så drog jag upp honom rejält så han sprang över, glömde balansen och druppa ner på öronen.
Dock är det tåga i min lilla makrill så vi gjorde det igen utan problem men då med mindre fart.

Tränade lite på dk inför dubbelretningen med boll som jag kasta iväg och nu har det plötsligt trillat ner en slant!

Blev lite skydd på kvällen.
Testade på dubbeln och oj va skoj det var att få göra något annat än att bara nöta på lägre klass.
Neo fattade direkt och fick hög förväntan efter gruppen, försökte med någon tjuvstart men se det får man inget för ;=)
Gjorde några fasttagande i ärm för att se om han fortarande har kvar tendenser av att vilja springa förbi men det gick bra bara sådär (blir alltid så när man säger att man har problem med något).
Körde ett modprov också, inga problem.
Andra omgången jobbade vi på civilsändandet där han också gärna springer förbi, placera figgen i ett iposkjul och det gav resultat för efter några repitioner gjorde vi en tävlingslik utan skjul och då var han målinriktad.
Blev lite korgarbete också där han fick ärm utkastad som belöning, han testade mer och mer att backa ut i bevakning så det går framåt =)

Nemo har fått en ny ägare vid namn Tess.
Önskar er lycka till med tjänstehundsplanerna och allt annat ni tar er för!

Kommentarer
Postat av: Lina

Allt bra :) Huttrar och fryser - hösten är här..

Skulle vara roligt om du ringde, vilken tid det än är! Jag har snurrat dygnet lite mer åt rätt håll.. Är vaken till iaf 23.. ;)

Kram.

2008-09-18 @ 12:44:34
URL: http://minimum.webblogg.se/
Postat av: Lina

2008-09-18 @ 18:33:51
Postat av: Lina

ÅÅHH VAD ROLIGT!!! :) Så jävla kul det skulle vara om du kom upp! Då MÅSTE du kika förbi mej och Leija.. skrik



Leija attackerade en häst på jobbet idag. Jag kände inte igen henne. Hon har ALDRIG betett sej som hon gjorde idag. Om du någonsin sett en älghund ställa en älg så har du en någorlunda aning om vad som hände. Helt sjukt. Jag fick fysiskt knöla ihop henne för att hon skulle "vakna till liv" och komma ner på jorden igen. Det var SJUKT! Jag hann ju till och med bli rädd. Inte för att hon skulle bli skadad, utan för att hon skulle skada hästen.



Helt sjukt..



- waiting for your call - :)

Kram.

2008-09-18 @ 18:47:54
URL: http://minimum.webblogg.se/
Postat av: Ramona

Det blev ett rätt långt samtal! = ) men trevligt...Vi ska ladda lite inför nästa helgs tävling. Lycka till!

2008-09-19 @ 12:15:46
Postat av: Elin

Tackar :).. ibland kan han den kortnästa saken. Kul att läsa din blogg som vanligt. :D:D

2008-09-20 @ 16:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0