hunddressörer och amatörer

Igår var jag och min kollega E  och hälsade på hennes häst som stod på lösdrift i Tuve.
Passade på att lägga lite spår åt vovvarna.
Bea plocka sitt spår hyfsat, lite tapp på raksträckorna där hon hade för bråttom, annars jätte bra.
Neo hade lite vinklar i sitt spår som jag glömt hur jag gått. Det blev lite pannkaka i det hela, men han kom till slutet iaf och jag tror han fick med sig alla pinnar på ett eller annat sätt.
Måste bli nogrannare på att komma ihåg hur jag gått Neos spår och hur många apporter jag lagt ut, annars har jag ingen koll på hur han fixar spåret.

Åkte sedan till Slättadamm och gick en skaplig promenad.
Rätt bra ställe att köra hundtricket på, men då ska man inte ha dampbea som drar halvt omkull mig.
Hon ligger i halsbandet och verkligen skjuter ifrån med bakbenen, ser ut som hon bogserar mig.
Lustigt att det var så fina naturområden  så nära stan....ibland har statsråttorna tänkt till!
Hundarna var jätte duktiga på att hålla sig på sin sida när det kom joggare...så länge det var på vänster sida om gångvägen. Vet inte riktigt vad det är med Bea men hon har jätte svårt att hålla sig  på höger sida?? Samma fenomen när jag kör saccovagn.

Kollegan hade fått höra att jag hållt på med hundar i två år. Oj vad folk är dåliga på att anta och gissa!
Många känner inte till min 11åring...därför ska jag ge honom en liten presentation....
Ricki Schäfer/Labrador, kom till mig som 2åring, mitt i den besvärligaste åldern, omplacering från barnfamilj som tröttnat på den förvuxna valpen.
Hade Ricki kommit till mig idag hade han varit tjänstehund. Hade till och med kunnat sålt honom som polishund.
En stadig hund, med stor tillgänglighet till människor och hundar, kamp så det räcker, samarbetsvillig, (kan jobba lääääääääänge för en liten frollic eller boll). Har inte träffat på många hundar som han.
Jag var 12år när jag fick honom.
Gick kurser med honom, jisses vad jag slet!
Han vägde 38kg, jag vägde 50kg. Många gånger flög jag som en vante efter honom, skrapade upp både armar och ben. Ricki blev aldrig någon tävlingshund.
När man inte har körkort och bor på landet är man ganska beroende av föräldrar som ställer upp.
Min mor ställde upp på hästarna.
Här är en bild på Ricki:

image252


Igentligen är det totalt ointressant hur många år man hållt på med hund.
En del människor tävlar på SM nivå när dem hållt på i 2 år...andra satsar på SM i 20år men når aldrig dit.
Man kan inte mäta kunskap i bara år.
Jag vet dem som hållt på kortare tid en mig som är 10gånger duktigare, dessa människor har varit hungriga på kunskap och hela tiden hållt sig ajour.
Vet en del gamla SBK stötar som tror dem är fullärda och bäst...dem blir ganska snabbt omkörda!
Det gäller att vara vetgirig, vilja utveckas, håll sig uppdaterad och våga prova nya saker.
I vanliga livet så kommer det ny forskning och teknik vilket har fört oss framåt i tiden.
I hundträningen verkar det som att dem äldre blir obstinata, dem kan prata mobil men dem förstår sig inte på en klicker trots att det är framforskat hur mycket effektivare den är tex. tvångsapportering.
Men va då...detta drabbar ju ingen riktig målmedveten hunddressör...bara AMATÖRER!

Ska skärpa till mig och gå lite kurser till våren, anser mig själv väldigt dåligt uppdaterad just nu.
Det blir privatlektioner i skydd och lydnad och sedan hoppas jag att kunna gå nån kurs i hundungdom.
Hoppas komma iväg på lite föreläsningar och någon helgkurs också.
Sedan får boken jag väntat på i snart 2år gärna publiceras någon gång också!!

Kommentarer
Postat av: D

Vilken härlig bild på Ricki! så söt så!!
Jag sate ner foten i torsdags och fick igår reda på att jag har en plats måndagar och tisdagar och när det behövs onsdagar! Ibland måste man säga ifrån =)

2008-01-18 @ 20:43:22
Postat av: Lina

Vad fin Ricki är! :) Har nog aldrig sett en bild på honom.. Kommer inte ihåg iaf..

Ang. din kommentar: Jag tycker att det är skamligt att människor i det amerikanska hundlandet kan tolerera sådana verktyg.. Usch.. Man kan ju tycka att han som "hundviskare" borde veta bättre, men det verkar inte bättre.. Man är omringad av idioter - överallt finns dom..

Drömdejten hade inte varit fel.. När jag vinner på lotto kan du få följa med! :) Du kanske inte vill ligga å mysa under filten med en hårig (!) norrlänning, men det blir gratis käk! ;)

2008-01-18 @ 21:38:09
URL: http://minimum.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0