ajodå jag tränar fortfarande

haha, rubriken är en favorit i repris...mar har inte alltid tid att skriva bara.
Kort summering:
Spår i måndags, gick så bra med Neo att jag blev som sugen att anmäla till lägreklass spår!
Jisses vad han har snäppat upp sig i spåret!
Mycket var som jag misstänkte, att han behövde få rutin på det bara, det får inte gå för länge mellan gångerna.
Spåret var på ca 800m liggtid 40min med varierande terräng, två grusvägsövergångar varav en där jag dessutom korsade mitt eget spår där jag ville att han skulle gå på det åldre. Han gick som en klocka, motiverad, låg nos, balanserad och plocka föremålen glatt =)
Bea fick också ett spår i samma längd, fick till en spetsvinkel med en pinne precis i spetsen...jisses vad hon tog det snyggt!

Åkte till Stormis och tog en privatlektion.
Jag kan varmt rekommendera alla som har ett genuint hundintresse och vill tävla i skydd att träna på Stormvallen...
gå in på www.stormvallen.se och spana in vårens kursutbud!
Körde lite munkorg och jobbade på rena stötar, stora framsteg, dock inte helt ren...men på god väg!
Bevakning med förflyttningar ser MYCKET bättre ut, nu är han skapligt taggad redan första bettet och backar ut bra.
Släppandet har för första gången blivit liiite långsammare beroende på att J kampade lite med honom efteråt för att förstärka bettet vilket funka jätte bra men just släppande är ett lyxproblem...han kommer släppa då figgen gör snabba växlingar tror jag.
Även Bea fick sig en lektion, åhh va bra det gick =)
J hade jätte bra knep för att få henne motiverad att släppa snabbt och backa ut!
Ska nog testa att köra munkorg på henne och se hur hon tar det, hon behöver lite mer attityd.
Transporter skulle också behöva filas en del på med henne.
Kanske blir lägreskyddstävling med henne till hösten?
Ska kolla ut någon lägre spår till Bea också!

Tisdag och Onsdag har det blivit lydnad.
Jätte nöjd med Neo rent allmänt men det är 4 saker som måste läggas krut på:
Fart i inkallning
Flyt i krypet
Fart i apporteringsingången
Hopp över hinder, inte tränat det mkt på sistone...vet att han kan slarva i hoppet
Raka sättanden i halterna (jag har belönat fel, tur att man har bra träningskamrater!!)

Bea har kommit in i en period då hon är rätt så motiverad att träna, alltid kul att rida den vågen men samtidigt får man inte hoppas för mycket.

Har fått problem med mina fötter.
Igår blev det så illa att jag halta och fick ta värktabletter och idag är jag hemma från jobbet =(
Hundarna kommer klättra på väggarna, måste få bukt på detta snabbt!
Hoppas bara att läkaren tar imot mig imorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0