lydnadsklass III

Då var det debut i lkl3 för både förare och hund.
För att bara ha tränat på momenten i en månads tid och
jag inte själv har sett en klass III tävling någongång i mitt liv så är jag nöjd med kvällens resultat...

Sittande i grupp                      10
platsliggning                           10
fritt följ                                         8 ljudar och sätter sig långsamt
Sättande under gång              8 sätter sig långsamt
Inkallning m ställ. och lägg.   9 slår i föraren
Sändande m.lägg. och inkall 0
Aport. m hopp över hinder      9,5
metallapport                              8,5 dåligt tempo
vittring                                          7 dk, tugg
fjärrdir.                                         0 för långt fram, dk
tot                                                 205.5p



Det var MYCKET folk på liten yta och trångt mellan planerna så det var dumt att
låta hunden vara ute ur bilen mellan platsliggn. och pogrammet. 
Jag värmde upp dåligt pga platsbrist.
Var dessutom ganska nervös.

Så det finns en del jag kan göra bättre på tävlingsdagen.

Min feedback och fortsatta träningsplan...

Platsen och sittande i grupp känns bra.

Fria följet, jaa dem här ljuden som kommer på tävling men inte på träning....måste bara ta det lugnt tror jag.
Ska träna på snabba sättande både i fria följ och sättande under gång.

I Inkallningen ska jag putsa lite på ingången bara och för bövelen inte glömma att säga till nästa gång att jag har handtecken på ställandet.

Rutan, han kan ju den jätte fint annars?? vad hände då?..jo han sprang mot inkallningens startpunkt,trots att jag inte kört externbelöning i inkallning vid startpunkt. Nåja, tror jag behöver träna in ett komando för att söka efter rutan på plan
med ögonen så han kan förbereda sig på sin uppgift.

Apporteringen har jag inget att gnälla på faktiskt, kanske tenderar lite till snett sättande med apport i mun.
Metallapporteringen, är så stolt över att han grep så fint trots att han tycker den är äcklig, tror kebaben här om dan gjorde susen. Farten in är jag inte orolig över, den kommer.

Vittringen, lite miss med dk bara, kononarbete vid pinnarna, GRYMT BRA NEO!! tugg på vägen in, inte tränat något alls på den delen och han får kampa med pinnarna i spåret så det får jag träna lite separat  på.

Fjärren då...fortsätta nöta nöta nöta, ett svårt och tålamodkrävande moment!

Vi kommer igen, detta var bara smakprov ;=)

Vill tacka  domaren Camilla B som tog sig tid att förklara och ge tips efteråt, men kortfattat så det inte störde.
Bra arrangemang från klubbens sida, tidseffektiva och trevliga.


Kommentarer
Postat av: Helen

Grattis till de fina poängen! Det är ju mer petigt ju längre upp man kommer så jag tycker att du ska vara nöjd:) Nästa gång tar ni det;) Ses på söndag! Kram från Helen

2008-08-21 @ 16:28:58
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Lina

Sweet :) Poängen ser bra tycker jag. Jag kan gissa att dom går upp till tio.. Ni hade ju bara tränat momenten en månad.. Tänk då när det gått 6mån! :D



Roligt att höra av dej häromdan.. Synd bara på den dåliga mottagningen! Nästa gång får du hitta en bra plats å stå stilla! ;)



Kram.

2008-08-21 @ 21:18:55
URL: http://minimum.webblogg.se/
Postat av: Michelle

Tyckte det såg grymt ut :D

är fortfarande mäkta impad av hans inkallning ;)

Postat av: Malin

Grattis det var ju bra jobbat!

2008-08-26 @ 19:40:09
URL: http://bruksras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0