21mars

95199-150



Idag har jag och Ellinor (min kusin) varit ute på äventyr med vovvarna.
From april kommer Bea bo hos Elli förhoppningsvis på livstid, känns jätte bra att just hon vill ha henne då vi kan ha bra kontakt och jag får veta hur det går med lilltjejen.

Vi var ute på en långprommis på Svälten.
När vi kom till ett fält med en skogsdunge, fick jag se att Neo som var 15m framför ställde upp sig för något....
sedan fick jag se något stort brunt som stack fram bakom dungen....EN ÄLG.
Ropade på Neo, han funderade lite, sen sprang VÄRLDENS BÄSTA HUND till matte och sa "vad var det där matte?"
Som vanligt letade vovvarna upp varenda lerpöl dem kunde hitta =) vad är det man säger....en skitig hund är en lycklig hund!
Vi spårade lite också....

Bea fick ett spår på ca 500m med tre apporter, liggtid på 1½timme, i blandad terräng (skog, stenrös, ängsmark).
Hon arbetade jätte bra i spåret och vinklarna! Rätt aktivitetsnivå, nogrann och glad.
Markerade alla tre föremålen. Till detta spår var jag spårläggare och Ellinor fick gå spåret med Bea.

Neo fick ett spår som Ellinor hade lagt (första spåret lagt av annan person än jag).
Spåret var ca 100m, i skog med lite svängar.
Neo följde spåret fint, med huvudet bitvis högt. Stannade och kissa en gång mitt i spåret, men tog upp spåret direkt igen (typsikt hanhundar i den åldern). Neo hade en apport på slutet (skulle igentligen ha två men elli missuppfatta lite). Det gick bra iaf, Neo är väldigt föremålsintresserad och som valigt så kasta han sig över sin skatt.

Elli fick köra lite lydnad med Bea utanför ÖB på parkeringen med mig som "instruktör".

Måste berätta om lilleman som idag för första gången kunde fånga köttbullen i luften.
2 av 5gånger. Han börjar bli stor kille!

Kommentarer
Postat av: Elin

Vilka härliga bilder :)... skönt att Ellinor och Bea fungerar så bra ihop.

2007-03-23 @ 08:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0