SÖK

Självklart när man kör en stil som är relativt okänd än så länge så blir man ifrågasatt.
Jag har svårt att när det är nytt för mig själv kunna "försvara", men visst har jag en tanke bakom det jag pysslar med...bara att jag inte är så noga med att sätta ord på saker och jag måste erkänna att jag inte har en detaljerad plan för varje pass innan jag går in och kör.
Nu ska jag reda ut lite med mig själv (och dem som orkar läsa)hur min optimala sökhund ska se ut och hur jag ska nå det målet:

DEN OPTIMALA SÖKHUNDEN
Motiverad att:
*Springa snabbt, 50 rakt ut för att sedan göra en båge framåt och springa in till stigen igen (som ett U)
för att under den sträckan vilja hitta en figurant.
Varför vill man hitta en figurant? figurant=bra belöning
*Varför vill man in till stigen igen? Förare kvar på stigen, förare=person som guidar hund till belöningarna

Hundens olika motivationer i själva söksystemet blir altså att
vilja starta
vilja springa 50m ut
vilja slå framåt
vilja hitta
vilja komma tillbaka till mittstigen
(markering+påvis, vilket går att dela in i många motivationer men det gör jag inte nu då jag inte kommit så långt)
vilja göra om samma prosedur på motsatt sida

VARFÖR OPERANT
Vill bygga på hundens egna initiativ, vilket leder till att jag slipper bråka med hunden i söket och får en bättre kvalite då hunden utför arbetet för sin egen skull, vilket i förlängningen ger 100% av hunden.
Ordet sök ska aldrig för Neo kännas som en order utan som en signal till frihet att utföra ett beteende.
Därför vill ja inte sätta signal på ett beteende som ännu inte är befäst.
Jag vill att hunden ska kämpa/klura ut hur den ska göra för att få sin belöning, inte tvärtom:
Jag kämpar/klurar ut hur jag ska göra för att hunden ska få sin belöning.
Lat? ja...kanske men vem är det som får neddrag på tävlingsplan/sökrutan för att man är lat?
Matte-lat hund-aktiv...det är så jag vill ha det.

Vad får en hund eller vilket djur som helst att utföra ett beteende??? 
Att beteendet lönar sig!

Det lönar sig att springa 50m ut, för där kan det vara någon med belöning.
Det lönar sig inte att stanna hos förare/springa till motsatt sida=ingen belöning.
Det lönar sig att stanna hos figge så länge denne belönar (figgen bestämmer alltid när leken är slut)
Det lönar sig inte att springa ifrån aktiv figurant=ingen belöning eller fortsatt arbete

Om hunden hittar en passiv figgurant ska den inte vilja stanna hos figgen utan återvända till föraren och skvallra med rullmarkering (om man inte kör skall) att det finns någon ute i skogen.
Tänker inte gå in på markeringsbiten då det är en bit för sig och kommer att tränas in avskilt.

HUR SKA JAG NÅ MÅLET
 drar ingen historia om hur jag gjort bara hur jag ska gå vidare från där jag är nu...
Köra synliga figuranter på fullt djup, för att få in djupet.
Lägga på kommando sök när hunden frivillig springer till figurant, för att få till en tydlig signal.
Mata dessa två tills hunden är hjärntvättad att på ordet sök = springa 50 rakt ut
Köra detta iaf 2-3pass.
Börja gradvis dölja figuranter mer och mer.

Problemlösning med att synretning blir starkare än nosarbetet.....
I artikeln om sökträningen i canis så står det att "om hunden börjar tveka och viker av för tidigt skall du så fort som möjligt placera ut figuranterna så att hunden lyckas med att springa rakt ut (dvs närmare eller mer synliga). Om man då får göra dem mer synliga för var gång hunden tvekar, lär sig inte hunden att den tjänar på att vänta ut matte att plocka fram figuranterna?
Om jag istället väljer att lägga figuranterna närmre så kommer jag alltid att få problem när jag ska öka avståndet, jag tror att om jag ska göra avståndsökningarna så osynliga för Neo att han inte kommer att reagera kommer det ta evigheter =(
Kanske blir det ända rätta att ha figgarna på fullt djup hela tiden men att höja kriterierna hur många meter han springer spontant utan synretning ut i terrängen. Då får jag ju snabbare in målbilden 50m ut och jobbar snabbare bort synretningen.
Åsikter?

För att kunna uppnå detta måste jag även bli duktigare på att informera mina figuranter om hur jag tänkt och vad dem ska göra för att inga tveksamheter ska uppstå.
Har idag lärt mig flera andra saker om sök:
*Att vidare disskutioner om metoder och inlärningssätt är bättre och ta över internet eller över en kopp kaffe istället för i sökrutan, då jag dels själ tid från att ta hand om min hund som efter att ha varit jätte duktig bara behandlas som luft och från någon annan stackare i sökgänget som får vänta till midnatt på sin tur.
*Walkie talkie är oumbärligt för att som stigvakt hålla kontakt med figge så att stigvakten har full kontroll på var figge är utan att hunden får en hörselretning.
*Som figge är det ens uppgift att alltid höra efter med stigvakten vad som är sagt med kommande hund.
*Att myror är påfrestande djur som förföljer än ända till Statoil 10km bort

Jag lär mig mina läxor varje dag! men så är det när man är ny inom något, hoppas ingen ger upp hoppet om mig ;)

(Källhänvisning; delar i texten är lånad från tidningen canis artikel "Inlärning av sök med klickerträning"
text: Cecilie Köste och Morten Egvedt) texten finns på hemsidan www.canis.se


Kommentarer
Postat av: Malin

Har du läst artikeln i Brukshunden om avancerad shaping? Jag tycker den var väldigt bra. För att vara shyst mot hunden får man ju lura hunden till att göra rätt så man kan belöna rätt beteende.
Vi kan diskutera sök, tankar och träningsmetoder under fikapausen som vi oftast har under sökträningen. Vi anpassar oss i gruppen efter hur föraren vill ha det, sen stöttar vi och hjälper varandra med att komma med förslag och idéer. Sen vad man gör med det är upp till var och en.

2007-06-05 @ 22:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0