Lydnadsläger

95199-6495199-6395199-62

Lite bilder grån helgens läger för Anders Kjernholm.
Ett jätte lyckat och lärorikt läger med mkt trevligt, duktigt hundfolk både instruktör men även kursdeltagarna höll hög nivå!
Neo var den yngsta kursdeltagaren.
Gick igenom "nyckeln" på varje hund där man kollar på olika bitar hos hunden, bla. dominans, relation, glädje, engagemang och aktivitetsnivå. Kollad även på hur man kan stärka olika bitar i detta.
Höll på med väldigt mycket problemlösning på detaljer i moment, mycket petande, VÄLDIGT lärorikt!!

Jag och Neo har en bra relation, Neo visar glädje när vi jobbar, leken funkar jätte bra dock så är det mest kamp som hägrar jakten har inte riktigt fallit på plats ännu. Den viktigaste belöningen är min röst och att jag är med i leken, det märkte jag när jag blev för stel vid klick-godis utan röstbelöning.
Det vi behöver jobba på är aktivitetsnivå och engagemang, Neo låser sig i passivt sittande med kontakt, jätte charmigt men jag vill gärna ha andra beteenden också.
Körde lite target; matta, finger, sticka, gick jätte bra men lite lång latenstid.
Ska träna mer på engagemang och fria beteenden samt hitta heta belöningar.

Körde två 20min pass på lördagen och ett  10min på söndagen.

Om inte detta vore nog så åkte jag och körde sökträning på söndag eftermiddagen, min tanke var att Neo skulle vara slö och inte orkar. OJOJ så jag bedrog mig, här kan vi snacka engagemang och hög aktivitetsnivå! Neo sprang målinriktat som en skottspole mellan figgarna. Han siktade in sig på figgen till vänster Chrille, vände mig då på flit mot andra figgen och koppla loss varpå Neo springer till Chrille men tvärvänder vid figgen när han inte får nått klick och springer galloperande rätt över till andra figgen Maria. Körde 5 skick, utökade avståndet till ca 10m mellan mig och figgarna, suveräna skicka alla gånger!

När jag kom hem fick jag höra att mor har köpt en frieserblandning:
95199-65
Snygg och trevlig, kanske man kan sätta sig på hästryggen igen....om man kommer upp ;)
Kanske testa lite klickerträning, vore tufft =)



Kommentarer
Postat av: Maria & Gwen

Det var så superkul att se lilla Neo idag och jag fick en riktig adrenalinkick av att vara figge på honom och han är så duktig!

Vilken kamp, vilja, otroligt målinriktad och han vet verkligen vart han ska för att få belöning och vart han inte vinner någonting på att vara kvar.

Riktigt kul ;0)!

2006-10-15 @ 21:58:05
URL: http://www.hundkojan.nu
Postat av: Maria & Gwen

Glömde ju... MYCKET snygg häst ;0)!

2006-10-15 @ 21:58:42
URL: http://www.hundkojan.nu
Postat av: Curre

Fin hemsida.
Den nya hunden såg fin ut på korterna.
vi får se vad jag tycker när jag träffar han i verkligheten, vad jag tycker då.


Mvh Morbror Curre.

2006-11-05 @ 15:02:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0