elitgruppen

95199-5695199-57

Neos sök kompisar, en fattas Gwen heter hon, kommer bild snart...
Måste säga att jag är riktigt stolt över den översta bilden, den gestaltar Arvid på ett...annurlunda sätt ;)
Så i elitgruppen består av tre bc och en malle Arvid, Fog, Gwen och Neo.
Skulle kunna kalla oss för rövargänget....för att vi kommer röva hem alla buckler och för att Arvid har en tjusig röv ;)

Kommer dock bara köra öppna figgar nu i höst och köra med Bea resten, vill inte befästa hög nos före låg, å andra sidan känns det j-vligt töntigt att vara så trång och tro att en hund inte skulle kunna skilja på spår och sök. Skillnad vore om jag skulle köra ipospår?? Tror mycket handlar om att skilja på signaler för hunden när det är sök eller spår dvs utrustning, rutiner före osv. ska fundera vidare på detta...
Sedan är ju inte Neo en sån hund som väljer att gå med hög nos i spåret, då hade jag nog väntat med allt ihopa.
Finns en stor fördel med att börja sökträningen så här tidigt och det har med Neos osäkerhet med människor, han är hur go som helst med barn och med familj. Visar ingen osäkerhet bland människor i stan, men när dem blir för framfusiga  blir han osäker. Har ju inte köpt någon flat men jag tycker det är väldigt viktigt att skapa bra relationer till främlingar för Neo (så han kan skaka tass med sm domaren i bruks när han tagit guldet , det vore väl nåt ;)

Kommentarer
Postat av: Anna & Arvid

UNDERBAR bild på Arvid!!! Hans rumpa är faktiskt vida berömd & omtalad, bredare & fluffigare bakställ får man leta länge efter! ;-)

Jag tycker du tänker klokt i träningen av lilleman, man ska köra på det man trivs med. Så länge det är öppna figgar hinner du ju dessutom däremellan att spåra en massa så du får nog fram ett helt OK spårebeteende under tiden. Men annars tränar vi gärna med den FINA schäfern!!! Söta lilla Bea!

Själv har jag tänkt att nästa valp ska köra sök i 6 månader och sedan lära in spåret i snö bara för att matte gillar att vara motvalls! ;-)

2006-10-05 @ 07:19:48
URL: http://www.malardalenshundcenter.se
Postat av: Maria Blanck

Jag röstar för "Rövargänget" det lät hur coolt som helst!

När det gäller sök kontra spår så håller jag med dig om att du ska köra det DU trivs med. Det är ju du som känner DIN hund och vet vad som är bäst för den. Jag kommer köra både och med Gwen... så länge vi har öppna figgar, men sen får jag se då hon sista gången vi la spår gick lite för högt med nosen. I och för sig så var det en del blåbärsris i spåret så det kan ha påverkat.

Det intressanta i allt här i livet det är att utan att veta om att man släpper en bomb så har man gjort det och diskussionen är igång. Det är ju alltid kul!

Kram och må så gott!

2006-10-05 @ 08:40:56
URL: http://www.hundkojan.nu
Postat av: Anonym

Har någon av er fått/sett/läst konkreta svar på hur man i sånna fall vet att nu kan hunden spåra bra nog så nu kan den få börja med söket? Jag har nämligen hört många påstå detta med spåret först och sedan söket, men de har aldrig preciserat för mig vad det menar att hunden ska ha uppnått? (usel kriterieplan alltså) Vilka kriterier har ni satt för era hundar? Kriterier för spårbeteende, ålder, vinklar, föremål, längd, underlag?

Själv tror jag att det handlar om inlärningsmetoder & dåligt satta/efterlevda kriterier, eftersom jag sett hundar spåra i för hög fart & med hög näsa helt utan att de någonsin har tränat sök... :-)

Hehe, nu kommer kuggfrågan: när får valparna börja med uppletande då utan att bli vimsiga i skallen!? :-)

2006-10-05 @ 21:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0