Första draghundstävlingen

GENOMGÅNG
1 ½ timme innan start var det genomgång av banan.
"Har ni kommit ifrån elljusspåret och inte sett en blå skylt på länge, då är ni vilse och det går att åka fel hur långt som helst" meddelade tävlingsledaren samtidigt som han sa att vilken idiot som helst skulle klara att hålla sig rätt med hjälp av blå och röda skyltar.

Hm...vänta nu, blå och röda skyltar ja....hur var det med dem?
Vilken betyder vad?
Fick fråga tävlingsledaren detta samt vilken sida kör man om på.

Omkörning på vänster sida.
Blå skylt betyder att du är på rätt väg.
Röd skylt på höger sida betyder sväng höger.
Röd skylt på vänster sida betyder sväng vänster.
Mycket trevlig TL!!

Då jag inte hade någon hjälp med mig hann jag inte värma upp själv på skidor utan prioriterade att värma upp dem med rask promenad i 20minuter.

START
ca 8min innan start upptäcker jag att jag har glömt nacklinan hemma.
Jag har ingen nacklina, PANIK!!!!!
En mycket snäll medtävlande sprang runt för allt hon var värd och leta nacklina.
Hittade en ca 4min före start.
Skyndade mig bort till start med skidor och stavar i handen samt hundar i linor.
3 före mig, YES jag hinner att sätta på mig skidorna.
Dem andra hundarna stod och skrek på bakbenen och var taggade till tusen.
En arrangör frågade om han skulle hjälpa mig att hålla hundarna.
Jag tittade på mina två som stod lugnt och stilla och tittade fundersamt på dem andra; vad finns det att hetsa upp sig över, här finns varken fågel eller någon buse att bita tänkte Hilda och Neo.
Iväg kom vi till slut.

Efter ca 500m rasade jag över ena staven. Det gick bra men linorna hade trassligt till sig rejält då hundarna vände sig och undra vad jag höll på med. 1 körde om.
Kom yttligare 500m sedan föll jag igen pga staven. Denna gång tappade jag luften och det gjorde ont.
Var på väg att kasta stavarna åt h-vete, men det gjorde jag inte.
Kom snabbt upp ändå och fortsatte. 1 körde om.
Precis efter vurpan var där en brant uppförsbacke, utan fart tog vi oss upp sakta men säkert.
Där blir vi omkörda av yttligare 2 ekipage när vi kommit upp på toppen.
Vid denna tid hade jag hunnit bli lite uppvärmd och började få in lite tendens till känsla för skate.
Nervositeten fanns dock kvar, åker vi rätt nu? när såg jag en blå skylt senast? Varför kommer det ekipage i mot mig? Hur lång tid har det gått? Hinner dem stänga målgång och gå hem?

MÅL
Nåja, i mål kom vi.
Den snälla TL stod nu och tog imot mig med  varm saft.

PRISUTDELNING
Alla som deltagit fick välja något från prisbordet, till och med jag.
Men roligast av allt var resultatlistan; JAG KOM INTE SIST!!!
Inte näst sist ens en gång.
Vi överlevde våran första motionsklass på 5km med en tid på 20:53.
Absolut ingen tid att vara nöjd med men med tanke på strulet den första kilometern så blev det så.

Hundarnas prestation då...
Upptäckte att Hilda blir tryckt av hundar som kommer förbi. Hon tyckte det var lite läskigt med alla hundar i starten som skrek. Hilda tog inte i som hon brukar.
Vi måste träna omkörningar!! Det blir joggning i lina runt sjöarna där man kan få mycket möte.
Neo förvånade mig, han axlade ledarhundsrollen kan man säga. Han blev lite peppad på att jaga när hundarna kommit om. Neo var den som tog i och fick Hilda att hjälpa till i uppförsbacken.
Dem skötte höger och vänster kanonfint!!

Tack Hällefors BK för en riktigt bra arrangerad tävling!
En trevlig och spännande dag att minnas.


Kommentarer
Postat av: Annica

Hej där!



Din illustration av tävlingen är väldigt informativ och väldigt rolig =) Skrattade en lång stund i min ensamhet eller tills Nicklas kom in genom dörren och undrade vad jag höll på med..Tror han på allvar funderade på att ringa någon med sådan där tröja med spännen och väldigt långa armar :P



Ha det fint // Annica Kiara och Nanook

2011-02-07 @ 21:49:58
URL: http://kymcanis.n.nu
Postat av: Josse och Buster

Herregud, visste inte att du skulle tävla! Grattis och väl kämpat :) Blir säkert lättare nästa tävling, man lär sig av misstagen...



Ha det kanoners!

2011-02-09 @ 17:43:56
URL: http://yennaochbuster.bloggagratis.se
Postat av: Anna-Carin

Men åh, va du i hällefors?! Synd att jag inte visste det så hade jag också åkt dit å tävlat med mina :)



Härligt att det gick så bra! Men jag har för mig att ledarparet inte behöver någon nacklina? Iallefall inte på barmark eller i släde!

2011-02-10 @ 13:08:13
URL: http://www.lillaliam.se
Postat av: Helen

Men vad kul att du tävlat i drag! Grattis till prestationen:) Hälsningar från Helen & Maxa

2011-02-14 @ 09:34:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0