TACK NEO!!!

För att du alltid ställer upp för ditt (i tävlingssammanhang) nervrak till matte!

Jodå idag var det 2a försöket på lägre skydd...
Fick startnr.2 ganska skönt att gå ut tidigt, men vi va ju i för sig bara 4ekipage och allt flöt på riktigt smidigt.

Började med spåret.
När vi kommit fram till spårplatsen berättar TL att det springer en lös jakthund och skalldriver vilt på våra spårmarker.
Släppte på Neo, han fick fäste, gick 30m ut och snurra linan runt ett träd.
Trasslade ut honom och sedan bar det iväg åt höger.
Vi hade kommit ca 150m utan någon pinne i sikte så hör vi världens skrik ifrån vad jag trodde var vildsvin.
Jag må vara lite nojjig men jag riskerar inte att gå rakt in i galna vildsvin så jag valde att bryta.
Dumt? Jaa, när man tänker i efterhand och med facit i hand....ljudet kom från en grisgård som låg jämte mitt spår
vilket TL var snäll att upplysa mig om när jag kom lite halvt upprörd tillbaka.
0 på spåret, absolut inte Neos fel.

Nästa moment var budföring.
I detta moment har Neo varit lite tjafsig så jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig.
Utmarchen gick bra och det var inga problem att sitta och hänga på mottagerens ben och bli klappad.
När mottagaren komenderar march tillbaka så säger Neo med hela sin kropp genom att trycka sig närmre..."jag vill ha mer kel!
så kelgrisen kosta på oss ett dk. Sedan blev det ett startskall och slutligen drog matte till med ett FOT vilket jag trodde man fick göra?? (måste läsa på tävlingsreglerna bättre, ändå läste jag en del i förrgår).
Det slutade på 7,5-7

Lydnaden då...
kommer inte ihåg alla poäng men han var lite seg på linförigheten så det blev inga höga poäng, typ 7,5 tror jag.
framförgående fick han 9,5-10 =)
Läggande under gång fick han 9,5-10
Inkallning tror jag han fick typ 9, troligen neddrag på "i slag förare".
Apporteringen blev det 9,5-10 YIPPI!!! nu börjar vi få till det!!!
Kryp, ville ha 10a eftersom jag vet att han har ett bra kryp, inga onödiga neddrag därför drog jag på tempot lite,
blev dock en ojuste snabb start så han ställde sig upp efter ett par krypsteg då han sackat efter, Dk "ligg,kryp"
sedan kröp han jätte fint. Betyg 0,ena domaren gav oss dock en 5a, troligen för han såg att resten av krypet var så fint.
Hopp över hinder 10-10 inge dk =)

Platsliggningen gick inte så där lysande.
För första gågen låg han och PEP och högt var det också.
Det var en väldigt snygg holländare brevid som inte gick att motstå.
Jag tackar gudarna att han inte drog upp henne, då hade jag fått skämmas ögonen ur mig.
Vill inte vara den där medtävlande som behöver med skamsen röst säga "jag lovar, det är faktiskt första gången".
Det hade ju varit sanningen och han har ju inte ens brytt sig om löptikar men nu är det verkligen den där mellan benen som styr! 7-7,5

Sist men inte minst roligast....Skyddet (vet dock inga poäng).
förarfel förarfel förarfel!!!
Transport med överfall Kände verkligen att jag hade honom i min hand, bra balanserat.
Två förarfel, dels så gick jag för lång till vänster...varför?...tilt i huvudet.
Dels så gick jag två meter bakom i stället för en=onödigt neddrag.
I ju med att positionen var usel var förutsättningarna för Neo att göra ett bra avvärjande=0
Fasttagande i ju med att han alltid fått lära sig att det är ok att stöta om när figgen fortfarande rör sig så har han fått in ett mönster att det ska vara 2stötar. Han stötte, stötte om och sen intog han en stadig (men dock stående bevakning).
Har en bra lösning på detta som jag ska testa...berättar sen om det funkar =)
Han ska lära sig att han bara har en chans till bra stöt på sig sen är det bevakning oavsett!!
Avhämtningen var dock jätte trygg och balanserad =)
Ärmbevakningen min placering gjorde det omöjligt för Neo att få fatt på ärmen.
Lämnade honom i sådan position att jag gick bakom Neo, detta innebar olyckligtvis att han hamna i sämsta tänkbara position för att få någon presentation av ärmen.
Där tänker jag tänka om! Har man en bra bevakning så ska man kunna lämna hunden var som oavsett var jag går, huvudsaken han ligger i ett bra läge för bett. Han blev lite frustrerad när han fick tag i ärmen så jag fick slå på ett komando, annars backade han ut jätte fint!!!! och andra bettet var bra och likaså avhämtningen.

Han kändes trevlig och i hand så det är bara fila på mina missar och tänka om lite i detaljerna för att kunna ge Neo så bra förutsättningar som möjligt att lyckas. Nu vet jag iaf att han kan och att han ställer upp!!!

Mådde inge vidare på eftermiddagen, för mycket nervositet, sviktande matlust och ciggaretter var orsak till detta.
Däför lämnade jag tidigare.
Jenny var dock snäll och tog med mitt protokoll och  mitt 2a pris.

3e gången gillt heter det!
Jag har en liten stjärna till hund och jag vet att vi kan!
Var lite besviken på honom under dagen men när man ransakar sig själv så.
Tror dessutom att det är mycket hormonellt som strular och det ska vi råda bot på.
Det blir omstart snart men jag återkommer om det...

Grattis till Storesyster Tzuni och Jenny som knep 1a placering i högre klass och
till Qaala och Towa som kammade hem 1a placering i lägre+uppflytt.

Fick matnyttig rasinfo om dem små holländska tigrarna....blev ju inte mindra sugen för det ;=)

Kommentarer
Postat av: Josse

GRATTIS ändå, för att du vågar gå ut och tävla!!! Har amält Buster och mig till kurs, apellklass på GMKB, får se om vi kan gå den...

2008-08-30 @ 22:32:25
URL: http://yennaochbuster.bloggagratis.se
Postat av: marie å paylini

Vad duktig NEO är :)

Haka inte upp dig på dina missar bara, se till det ni gjorde bra och träna dig på dina förarfel så ska du se att ni grejjar det nästa gång. Hör av dig om du vill träna nån dag. Vi lägger gärna spår!

kramar marie å ayla

2008-08-30 @ 22:49:03
URL: http://www.aglaiasayla.se.nu
Postat av: Malin

Åh jag ville ju komma och titta! Men jag vaknade kl 11 idag, kändes som liiite sent för att dra iväg...

Tycker ni är jätteduktiga, du och Neo! Finslipa lite, sedan kommer ni ta det nästa gång - garanterat!!

Åh, jag vill också göra en budföring med Neo, lite mallekel är aldrig fel ;)

Visst är holländarna fina, speciellt Qaala!

Ha det gott och hojta till när nästa lägre skydd blir! Kanske jag inte försover mig då...!

2008-08-30 @ 23:22:52
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Towa och Qaala

Hallå!

Tack för senast. Va trevligt att träffas.

Nästa gång fixar ni det.

Hör av dig om du vill veta mer om våran härliga ras. :-)

Towa m Holländare

2008-08-31 @ 12:54:43
URL: http://brindle.cybersite.se
Postat av: Nanas matte

Jag säger grattis till ett andra pris. För det är inte alla som får det.



Hunden är ingen maskin och inte du heller. Ibland går det bättre och ibland går det mindre bra. Men både Neo och du vet att ni kan. Nästa gång ska du se att det räcker hela vägen fram till ett första pris.

2008-08-31 @ 18:04:58
URL: http://tottefelixsune.blogspot.com
Postat av: Elin

Ni är grymma Madde! Det vet du lika bra som jag. :) Nästa gång tar ni det. Detta kändes som en sån tävling där bara allt ska skita sig. Iof hade ni en GRYMT bra lydnad förutom krypet. Ojoj här kammar man hem 9:or och 10:or.:D Puss på er!

2008-08-31 @ 20:05:55
Postat av: Lina

Grattis till 2:a plats! :) Kram.

2008-08-31 @ 21:51:48
URL: http://minimum.webblogg.se/
Postat av: Dayana

Du lyckas alltid!! inget att haka upp sig på. Jag VET att ni kan.



KRAM!



p.s. jag vet vilken ras hund nr 2 blir!

2008-09-03 @ 10:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0