min åsikt

Torsdag:
Var ute och körde saccovagn ca 4km, denna gång drog Sixten mer och mer =)

 Neo fick en platsliggning ca 4min med rottweilern Ozzie brevid sig. Gick jätte bra, låg med hakan i backen hela tiden.
Blev inte störd av att jag berömde honom, gick fram till honom, Ozzie brydde han sig inte alls om.

Blev lite transport också, kör på samma linje som med mr L.
Det var så vi började transporten en gång i tiden med Stefan, vilket jag var jätte nöjd med och snabbt fick resultat men tyvärr är man väldigt styrd i skyddet av dem olika figuranterna man kör för.
Nu har jag hittat en kollega som är villig att ställa upp på precis det sätt  jag vill ha det och det känns riktigt kul att
få köra efter egna värderingar. Dock så kommer han med egna åsikter och kan utvärdera olika saker efteråt vilket är uppskattat. Hur kör vi då?
Figuranten backar, på så sätt kan han berömma när Neo har full fokus på figge och samtidigt är i position.
Det går sakta, bara några steg och sedan halt. Han får bettvinst ibland men bara i halten.
Neo var väldigt frustrerad och hade mycket ljud för sig, men vartefter lugnade han ner sig och jag slutade på topp.

Mina funderingar:
Jag tror jag är ganska inne på shaping ändå.
Försök och misstag.
Vill hellre prova en massa saker, idéer och eventuellt misslyckas istället för att gå på någon annans linje fullt ut.
Om alla kör på en linje så kommer inte hundsporten utvecklas.
Hemligheten är nog att se alla goda vänner och instruktörers tips som en del av ett oändligt stort smörgåsbord....man får välja lite av varje, det som passar en själv och sin hund bäst, smaken är som baken.
Jag struntar fullständigt i om vi inte kommer till SM pga det eller ens till högre klass.
Mitt huvudmål med Neo är att ha roligt tillsammans och utveckla oss.
Tävling är ett kvitto på att vi utvecklas åt rätt håll.

Sedan har vi den här diskussionen med tjänstehund kontra tävlingshund.
Att man måste köra annurlunda med en tjänstehund för att inte "förstöra" den.
Min åsikt är att planskydd är cirkuskonster, precis som agility och inget annat.
För att kunna ligga på SM nivå så måste man förutom att få en oklanderlig helhet också få till snygga detaljer för att få det där lilla extra halvpoänget. Detta innebär att det inte funkar med en hund som är tvärförbannad hela pogrammet.
En hund som är arg, är till en början väldigt fokuserad på antagonisten men det dröjer inte länge innan hunden tappar fokus för man orkar inte koncentrera sig en längre stund när man är arg. Ilska tar väldigt mycket energi, vilket bränner ut hundens resurser ganska snart, speciellt efter ett spår, avsök och lydnad.
Vill man få till riktigt snygga detaljer måste man lära hunden fullt ut att växla mellan dem olika facken; social kamp,
jakt och aggression.
När en tjänstehund kommer till jobbet så märker man direkt att den placerar sig i ett annat fack.
Tvivlar inte en sekund på att den dagen jag står med hotfullt skubb framför mig, med massor av adrenalin, så
kommer inte min hund placera sig i någon socialkampfunktion. Nä, då min hund är rätt duktig på att läsa av mig
så vet jag att han kommer stå där med samma känsla som jag förmodligen med viss rädsla, ilska och försvarslust.
Att en hare skulle ha nöjet att springa förbi, eller att skubbet kastar iväg ett förmål det vet jag att Neo skulle strunta högaktningsfullt i.
OBS, detta är inget facit på något sätt utan mina åsikter som är sanning för mig just nu, tills jag om någon vecka eller år har samlat på mig mer erfarenhet och omvärderat vilket är en ständig och nödvändig process för att utvecklas optimalt.

Fredag:
Blev lite inomhus markeringar.
Klarade av och hålla huvudet kallt och inte visa Neo att det var något på gång. Gick lite planlöst, spontant i korridorer för att komma till den som figgen fanns gömd i. Då figgen gått in från andra hållet blev det möte av doftbilden och man såg på hela Neo, en klockren markering, hållning, öron, svans!! Han hitta figgen direkt och gjorde en fin skallmarkering.
Oj så stolt matte blev!

Sixten fick ett frisök i ett förråd fullt med gamla möbler.
Han jobbade på fint, utan av visa någon berördhet av miljön.
Då han inte har någon inlärd markering så blev det till att riva allt i sin väg för att krångla sig in till figgen, hehe snacka om obrydd! Kampa lite med honom i brandslang, inga problem.


Kommentarer
Postat av: Alex

Jag hade faktiskt glömt att det var jag som tipsade dig om kullen, men när du skrev det ringde det en liten klocka :) Jo, jag trivs väldigt bra i Gbg, så här blir jag nog kvar om jag får som jag vill. Jag dejtar lite, men jag har inte hittat honom med stort H än ;)

Hunderiet ligger lite på is, jag tappade sugen efter att jag förlorade Rora. Jag tränar en del, men mest för aktiveringens skull och för Piris skull. Tävling känns inte så intressant just nu, men jag hoppas att jag hittar tillbaka till det. Däremot är Piri ett perfekt sällskap i löpar spåret!

SM låter intressant, ska absolut tänka på saken. Hur som helst vore det kul om vi kunde ses iallafall :)

2009-05-23 @ 19:36:36
URL: http://ellexsandra.devote.se
Postat av: Helen

Om dina funderingar; menar du att du inte tror att man kan ha tävlingshund och tjänstehund i samma hund?

2009-05-23 @ 20:59:12
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: svar från Madde

Jodå, det är precis det jag menar.

En hund ser skillnad på arbete och planskydd.

Tror inte heller att man behöver köra anurlunda med en tjänstehund för när det väl gäller i en skarp situation så är inte hunden påverkbar av ett skubb om du agerer med hunden på rätt sätt.

Därimot har man ju hört talas om polishundar som lytt komando av skubb men då har det förstås varit på avstånd från föraren.

2009-05-24 @ 01:30:47
Postat av: svar

alltså för att klargöra:

man kan träna en tjänstehund som en tävlingshund

hunden kommer ändå förstå skillnad på en skarp situation och lek på plan.

2009-05-24 @ 01:33:30
Postat av: Helen

Ok, då är jag med. Har samma åsikt själv:)

2009-05-24 @ 21:19:58
URL: http://home.swipnet.se/malle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0