Vi dansade

En god vän gav mig en idé om krypet när hon berättade att hon håller på att lära sin hund att själv skapa rätt stressnivå för krypet. Detta genom att först dra upp hunden lite i stress innan momentet för att hunden själv ska kunna sänka till rätt nivå. Bra tanke tänkte jag, måste testa med Neo...
Upptäckte då att Neo kryper mycket BÄTTRE i lite högre stress/aktivitetsnivå. Intressant!
Inte för att det blev som tänkt med övningen men
Tack Nina! utan din tanke hade jag aldrig kommit på detta.

Fick massor med hjälp med fotgåendet som kommer göra det där lilla extra i svängar och haltar.
Grymt vilken rytm vi fick in tack vare detta, det bara pirrade i kroppen när man kände att vi var synkade.
Neo dansade inte bara med mig, jag dansade med honom och det blev så snyggt.
Tittade på Inkallningen också, la inte bara på en aktivitetshöjande belöning utan förberedde honom höjande också, vilken skillnad! Tack E för dina knivskarpa ögon och bra tips!

Pratade lite om mig på tävling också.
Har blivit för mycket fokus på min nervositet och att jag måste lugna mig själv för att hålla ihop vilket gör att Neo ser ganska tråkig ut då han hela tiden gör allt sävligt.
Mitt pucko!! Självklart för att lugna mig såklart.
Jag måste våga gå ut på plan och rocka!
Neo vill alltid vara duktig och han är riktigt duktig!
Han gör alltid sitt allra bästa och vågar jag släppa lös och gå ut på plan stolt och avslappnad som jag borde så kommer vi att hamna i harmoni och Neo kan koncentrera sig på momenten istället för att hålla ihop matte.


Fått hjälp med sökmarkeringarna också.
Oj vilket resultat med små hjälper.
Tänk vad träningen känns enkel när man når brytningspunkter.
Fantastiskt!

Emma fick träna på bakdelvändning på kloss.
Märks att hon har mognat i koncentration.
Nu kan hon stå still med frambenen och flytta bakbenen åt höger med hjälp av att jag flyttar runt åt höger.
Skit roligt med klickerträningen, hon är väldigt klickerklok.
Kul att våga köra fullt ut.

Pressade henne för hårt idag på fågelsök med riktig fågel.
Insåg efteråt att jag var mycket dum då jag gick för fort fram.
La ut fågeln längre fram så jag kunde skicka några tomslag, vad tänkte jag med??!!
Emma fick vittring på fågeln och gör ett framslag varpå jag stoppar henne genom att harkla mig och tvingar ut henne tomt på höger, flyttar mig fram och skickar vänster mot fågeln varpå hon tvekar. Mitt fel, mycket dumt!
Jag styr för mycket, ska inte träna utan Linus för han är bra på att banna mig.
Måste tänka mig för hur vinden ligger också, inte alls duktig på det där med vindriktning vilket är a och o, måste lära mig.
Nåja, fick till fina apporteringar efteråt och slutade där.

Här om dan promenerade vi runt Råstasjön för att avtrubba intresset för fåglar i rörelse, där var jag duktig med att hålla mig i rätt vindriktning då jag vill ha kvar intresset för vittringen vilket inte ska avtrubbas.
Emma var jätte duktig och stressade ner på en gång för att bara sitta coolt och titta...



Avslutar med en bild på dem härliga 4 jag umgåts med idag förutom mina egna två pälsklingar...


och ännu en bild som ett exempel på "Om man är stor måste man vara snäll" dock saknas regnet här med...


Kommentarer
Postat av: Sophie Nordström

Vilken tjusig Schäfer! Vart kommer den ifrån? :)

2010-10-14 @ 07:53:26
URL: http://xoxie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0