Fotomässan 2010

Var på seminarium för digitalfotografen-Ulrik Södergren.
Mycket intressant, med många bra tips och knep.
Lite kortfattat:
*Ha inte linsskyddet på när du går på stan...du kan missa massor av fina fototillfällen.
*Ta testbilder när du kommer i ny miljö för att se så att du har rätt inställningar i förhållande till ljus
*Stå inte på samma ställe, rör dig, hitta olika vinklar
*För att fånga vattendroppar, ta i motljus
*Foto gärna människor på 1½m; dvs samtalsavstånd.
*för att inte få siluett av människa i motljus, använd blixt funkar 1½m med inbyggd
*Har du extern blixt kan man använda en pappskiva som man monterar upp på blixten enkelt med en  gummisnodd och låter blixten reflektera så blir skuggorna mjukare. Har du en extern blixt med sladd kan kan  skuggorna även mjukas upp om man låter blixten komma från sidan.

Hann även att kika runt lite på fotoutställningen, jisses så många fräcka bilder.
Inser mer och mer att jag gillar när fotografen lekt med ljuset och överexponeringar.

Det kliade väldigt i fingrarna.
Vill ha ett nytt stativ då jag lyckades förstöra det jag har.
En solskärm, färgfilter, nytt objektiv ett fast och ett vidvinkel, en mindre kameraväska, extern blixt (helst sladdlös), fjärrutlösare. Listan är låååång.
En ny dator skulle jag behöva också som orkar jobba med photoshop.
Det blev ett minneskort SD på 8gb och lite tidningar. tot.250kr är stolt över mig själv att jag kunde hålla i plånboken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0