Lucka 13

Vid 15års ålder körde madde bil för första gången, olovligt dessutom inte bara för myndighet även utan förälldrars vetskap.
Färden var dock inte så lång (400m) på gården runt hästhagen men trots det hann jag att köra in i en stolpe och krossa en lykta i 20km.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var på tjh träning idag som var i ridhus.

 Neo började med att gå fotgående med störning av figge med ärm som rörde sig lite sakta runt.
Neo gick jätte fint och stressade inte upp sig alls. Gjorde även 4 korta transporter, två höger svängar och två till vänster vilket gick suveränt.
Efter detta blev ärmbevakning med fokus på att belöna med ny förflyttning vid aktivt backande, jisses va han backade fint. Ett släppande av 7 blev lite sämre, annars fint.
Körde två civilbevakningar, en utan korg och två med, ren och fin men efter belöningen var kastad gick han på och var kletig när han hade korg på.
Bevakning med korg med lina på svarade han jätte bra och började aktivt backa.
Sammanfattningsvis är jag jätte nöjd med skyddspasset, trots att vi inte kört i någon utsträckning alls så kan jag räkna med att min bäste vän ställer upp både för tävling och tjänst.
Får se hur det känns till våren om man vågar starta en högre igen.

Emma fick testa lite läggande under gång med handhjälp både då jag gick baklänges och i fotposition vilket gick finfint, hon har bra teknik! Kontakten är hur fin som helst trots mycket störning med hundar runt omkring som kör skydd och lydnad. Körde även lite stadga med att kasta en leksak samtidigt som jag sa sitt, hur fint som helst!
Fotgående blev det också, ibland blir hon lite vid i sidled annars håller hon riktigt bra position och har bra uthållighet i kontakt.

Hilda är inte så tränad på att plocka saker därimot håller hon apporten jätte fint när man monterar in den och kan komma in med den och sätta sig framför. Inga tendenser till att dra frivarv eller släppa apport. Hon har väldigt fin kontakt och samarbetsvilja. Dock får man tänka på att det är nytt med träning, nytt med all störning och ny miljö därför ville jag inte lägga på några nyheter mer än klick=godis och kjel som hon börjar greppa.

Körde lite kona och ruta med Neo men det gick för runt i lilla mallehjärnan när dem kör skydd i närheten.
Samma sak med fjärrren. Belönade dock att han hade ganska hög aktivitet=snabba rörelser vilket annars kan vara lite sämre.

Avslutade med en platsliggning på både Neo och Emma som fick ligga brevid varandra med ½m lucka.
Emma låg längst ut på vänster sida, brevid Neo låg 6 hundar. Jag ställde mig ca 7m ifrån.
I tre minuter pågick platsliggningen utan en tendens till att Emma tänkte resa sig.
Hjälpte henne med ett stanna när jag gick tillbaka, runt Neo och kom upp bakifrån mellan hundarna, belönade med godis när dem fortfarande låg sedan hade vi mysstund.
Wow, vad jag är impad av min lilla turbococker!!
7 månader och ligger 3minuters platsliggning.
Dock är det Neos förtjänst, altt jag har bett honom om hjälp att lära in har gått supersnabbt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0