Skattedeklarationen 2010

Som vanligt är skattmasen nära till konken när Madde sätter fart att deklarera.
I år fick jag värdefull info från Linus att kostnadsersättningarna man får för hunden tas
upp som en inkomst i deklarationen från företaget och kan därför dras av.
Vips så kunde jag dra av 16500 utan att anstränga mig ett dugg.
Men vänta nu lite...16500...det fattas 1500??
Började kolla igenom mina lönebesked och inser att både jag och företaget har missat en ersättning
för april månad 2009. Sicken attans tur att jag stod för Neos ombesörjnad den månaden annars hade mallefjanten bara varit skinn och ben ju.
Med denna nya info kommer jag få 1500kr mer i nästa lönekuvert dessutom kommer jag kunna dra av dem pengarna nästa år. Som om inte detta vore nog så kan jag dessutom gå tillbaka till 2008 och ompröva för kostnadsersättningsavdrag även för det året.
Du som är hundförare och inte upptäckt detta avdrag, ring till skattmasen och fråga mer för det blir en ganska fin slant i fickan.

Måste ju vara lite neggo också och säga, mycket tråkigt att man inte kan göra avdrag för vanliga arbetskläder/skor! Orättvist!

mr I berättade just om roliga avdrag som folk har gjort, ett klassiskt exempel var tydligen en del som drar av för skattemedel som går till kungafamiljen. Andra vill inte betala för försvartet. Vi får väl se vad årets värsta blir.

"Porschen används för demonstrationer".
En man begärde avdrag för en fabriksny Porsche. Mannen var egen företagare och sålde polermedel till bilar. Han skrev att han knappt använde Porschen själv. Den användes mestadels till att demonstrera polermedlet på, vid olika mässor.
Skatteverkets bedömning: Underkändes. Det ansågs inte sannolikt att bilen enbart användes som ”poleryta”, utan för privat bruk.
Läst på e24

Kommentarer
Postat av: Pernilla och Jolin plus Clash

Vilken lyx (med skatteavdraget för hund) du har och tur som hittade avdraget. Träna snart? Det var ett tag sedan.



/Pernilla

2010-04-26 @ 10:06:26
URL: http://jolinochsole.blogg.se/
Postat av: Malin

Du kan till och med dra av 22320kr istället för det beloppet enligt diarie nummer 131755880-06/111 Då vi nu har rätt att dra av lika mkt som för polishund. Men i den summan ingår även allt slitage som man räknar hunden utgör för bil etc.

2010-04-28 @ 00:18:20
URL: http://bruksras.se/bruksras

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0