Kloten hösten 2009

Jag är inte besviken!
Hur kan man det med ett gäng hel härliga människor en hel helg som alla delar det stora intresset för hundträning!!
Det är mycket effektivt med att ha ett så kallat "fadderläger" där alla hjälper varandra.
Dessutom hade vi två stycken i gänget utan hund som ägnade hela sin tid helt åt att hjälpa andra och en fotograf som fota/filma våran träning under helgen.

Stugorna var jätte mysiga och maten super god, vädret var väl lite sisådär men var gör väl det när man har ett nytt regnställ så man håller sig torr =)

Lite sammanfattning på träningen:

Torsdag
Ankomst till kloten på em.
Körde ett uppletande med 5 saker utkastade i korridor i en vallad ruta.
Dem 4 första gick jätte bra men sedan fastna han lite på den sista och gjorde misstaget att började bredda
sitt letande. Sprang ut till grejen medan han var i rutan, tog upp den och retades lite, tillbaka till linjen och skickade honom
vilket gick bra.

Fredag
Började dagen med grupplydnad, lika kul som vanligt =)
Neo var lite off i svängarna till en början men det blev bättre och bättre under halvtimmen vi körde.
Efter det drog vi iväg ut i spårskogen.
Gick med i spåret på 4 hundar, varav ett spår som jag lagt. Det var jätte kul att se olika typer av hundar jobba
och inspirerande att se hur spårläggarna hade hittat på olika klurigheter.
Neo fick ett jätte roligt spår ca 500meter där spåläggaren gått i cirklar och gjort grodhopp samt en spetsvinkel.
Han löste det jätte fint och jag är imponerad över hur duktig min lilla makrill blivit!
På eftermiddagen fick jag hjälp med fattagandet, Neo var väldigt flamsig och angreppen var dåliga?

Lördag
Budföring
med skott blev dagens första aktivitet.
Neo gick fint men på tredje skicket kom ett startskall.
Ett skyddspass blev det också.
Kollade lite på angreppen i korg, ibland flög iväg som ett popcorn och landa på nacke/rygg.
Såg riktigt läskigt ut men han skärpte till sig och fick till ett par riktigt bra stötar.
Körde ett fasttagande i ärm och ett modprov vilket han gjorde klockrent!

På em blev det spår.
Efter min spårläggare hade lagt spåret på 1000m får vi reda på att jägarna ska släppa stövare på jaktprov där när dem fikat klart.
Envis som jag är ville jag inte "förlora" ett spår så Neo fick ta spåret redan efter 10 min och med risk för att stöta på arga jägare och falska stövare.
Neo gick med hög nos till en början och slarvade i en vinkel, sedan sänktes nosen mer och mer, cirkeln som var efter 300m tog han superfint, han plocka alla pinnar och kändes säker och cool i linan, wow säger jag bara!
Vi hann spåret innan jägarna kom =)
Efter detta gjorde vi en uppletande, hel ruta.
Neo fick 5 grejor, kommer in klockrent med 4 stycken plus att han lyckas riva ner en snitsel som jag dumt nog satt något för lågt (min ögonhöjd). Makrillen till och med klättrar träd med andra ord för att ha något med sig in.
Slutsatsen är alltså; Matte dum, makrill smart.

Söndag
Platsliggning
med skott, Neo låg med huvudet i backen hela tiden =)
Budföring, sprang knäpptyst!!!!
Skyddet gick mycket bättre idag, Neo gjorde ett bra fasttagande och en 10mässig ärmbevakning.
fick hjälp med postionen i korgtransporten, bra angrepp där med. Tack Janne för hjälpen!
Lydnad fick hjälp av en domare som tittade på mitt fotgående, han tyckte det såg väldigt bra ut men gav mig tips på hur vänster halten kunde bli snyggare, genom att vrida vänster fot först och sedan flytta ihop höger till vänster. Fick hjälp i krypet också, skulle hålla godis strax ovanför huvudet på Neo för att få ner bakdel, genom att få ögonkontakt så kröker han ryggen och får ner rumpan.

Efter detta var det tyvärr slut för höstens trevliga läger....så nu är det bara att lägga ner alla trevliga minnen och tips
i min finaste kappsäck och ta fram dem flitigt.

Alla foton från helgen finns att se här 

Kommentarer
Postat av: marie å ayla

ja vilken bra helg vi har haft!!! och lägerdeltagarna är ju helt underbara "skratt" :-)

nu får det bli vår så vi kan åka igen, med våra elithundar ;-)

2009-10-26 @ 11:34:11
Postat av: Glimz

Nu finns du bland mina blogglänkar :) Nu kan jag spana in hos dig å se vad du gör för roligt. Längtar redan till våren!! Ha det bäst å syns snart igen -Nina

2009-10-26 @ 13:04:56
URL: http://www.ninz.se
Postat av: Mari / Aglaia´s

Hej! ÅH va roligt Ni verkar ha haft!!!! Blir så AVIS!!! Men jag får se fram emot vårt skyddsläger i november ;)

Tack Madde för senast förresten! Trevligt att träffa dig & Neo, som Marie pratat om :) Må gott!

2009-10-27 @ 22:17:30
URL: http://www.aglaias.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0