massor av träning

Söndag:
Sitt i grupp ca 1min-gick jätte bra, några huvudvridningar men still med tassar.
Platsliggning-idag hade han lite svårt att ligga med huvudet i backen, annars stabilt.
Kryp-fick bra tips av Marie att ta det något saktare och lägga betoning på det ben som är närmast hunden.
Budföring-litet skall vid första skicket, annars gick han bra (hade en skytt utan ljud som stod vid sidan om).
Transport-gick bra, fick ett betti ärm, resten kampbelöning hos mig.

Tack Marie för två trevliga dagar!

Måndag:

Uppletande-6föremål i en svår kuperad ruta som jag själv lyckades gå vilse i.
Inga raka skick, men jag är supernöjd ändå, han gav inte upp utan letade tills han fått in alla 6föremål på 7skick.

Spårupptag

  • väljer hunden oftare att gå åt höger än åt vänster?
  • väljer den oftare att gå i medvind än i motvind?
  • väljer den rätt väg oftare på gamla spår än på nya spår?
  • Väljer den rätt väg oftare när du lägger dina egna spår än när det är främmande spårläggare?
  • Har det någon betydelse vilken riktning du går från bilen och fram till spårupptaget?
  • Har avståndet fram till spåret någon betydelse?
  • Väljer hunden rätt väg oftare när du bara "promenerar" fram mot spåret, än när du skickar hunden "tävlingsmässigt"?
  • Har hundens arousalnivå vid påsläppet någon betydelse för hur ofta hunden väljer rätt väg? (är det skillnad när du tar hunden direkt från bilen och gör påsläppet jämfört med om den först fått springa av sig sin överskottsenergi en halvtimma i skogen)

    från  
    artikel på canis hemsida, mycket läsvärd!

    Spåret gick åt höger
    Låg i medvind
    Tät skog/ormbunksterräng
    1h liggtid
    jag var spårläggare
    promenerade fram till spåret som var en T korsning så att säga.
    Neo var välrastad 10min innan, hade fått 1h promenad 2h innan samt uppletande 15min innan.
    Valde rätt håll =) fick en burk med korv efter ca 20m


    Har tänkt att skriva ner dessa punkter varje tillfälle för att sedan kunna sammanställa och besvara frågorna ovan från Canis för att kunna skapa en analys om problem med bakspår skulle dyka upp.

    Lydnad
    ff-trippade jätte fint! lite snett sättande i höger halt, det får vi jobba på.
    skall-tur att man inte får nerdrag på det ljusa lätet ;=) annars hyfsat jämnt, tystnar fint på kommando och sitter still =)
    kryp-han lyfter lite på vänster framben ibland då han gärna lutar sig mot mig, han kryper stabilare när jag saktar ner farten något, går det för snabbt förlorar han rytmen också.
    apportering-Springer fortfarande förbi, körde med två apporter, blev bättre och bättre gripande.
    inkallning-seg som sjutton, travar. Belönade bakåt när han ökade farten.

    Skydd
    Inskick- på ca 20m avstånd med munkorg mot figge med bitkudde som hon kastade när han kom på ca 4m avstånd.
    Testade 3e skicket att vänta ut och se vart han stoppade men han sprang ända fram och rörde figge med korg, dock ingen stöt sedan backade han direkt ut. 4e skicket testade vi utan korg, nästan samma sak, stannade 10cm från figge
    och backade sedan. Körde ett par skick till med korg där han fick belöning utkastad vid 4m.
    Transport-håller jämn postion men något långt fram enligt min smak.
    Bevakning i korg-två stötar, ren och backar ut fint efteråt, dock inte så snabb utbackning, men jag är jätte nöjd =)

    Tack Helen, Åsa, Tomas och Elin för en trevlig träning!


    Kommentarer
    Postat av: Elin

    Dutti.. både du och Makrillen. :) kram

    2009-06-09 @ 07:49:04
    URL: http://eloz.tk
    Postat av: Emma

    Vad duktiga ni är som liiger i och tränar :)

    Önskar jag hade den "energin". Men tråkigt när man tränar själv och inte får till momenten..

    Skulle tagit mig en resa till dig kanske, där finns måånga bra tips att få =)

    Ha det kanon!

    2009-06-09 @ 10:23:37
    URL: http://tcd.zoomin.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0