Tro det eller ej!


En märklig syn med tranor i djupsnön, ska inte dem ha flugit söderut?
--------------------------------------------------------------------------------

Då Emma försiktigt påpekade att detta nog var en Häger var jag tvungen att bredda min kunskap
om fågelarter då den är väldigt begränsad.
Finns ett ordspråk som lyder "Det är den som gått vilse som finner nya vägar" av Niels Kjaer

Gråhägerns ovansida är askgrå. Skuldrorna har förlängda ljusgrå fjädrar. Vingpennorna är gråsvarta, vingens framkant, huvudet och strupen vita. Hjässan och en lång nacktofs är svarta. Halsen är gråaktig, med svarta fläckar i rader längs framsidan. Bröstet har förlängda vita fjädrar och buken är vit.
Merparten av den svenska populationen är flyttfåglar, men i södra Sverige och på Sveriges västkust är den stannfågel.
taget från Wikipedia

Tranans fjäderdräkt är huvudsakligen grå. Kinder, nacke och hals är svarta, hjässan röd, huvudets sidor bakom ögonen och på överhalsen vitaktiga. Vingpennorna är svarta. De inre förlängda armpennorna har upplöst, krusigt fan, vilka bildar en krusig stjärtliknade fjäderbuske
Den anländer i mars-april och flyttar i september-oktober.
Taget från Wikipedia

Man kan se skillnad på;
trana har röd hjässa och hägern har svart
trana har en stjärtliknande fjäderbuske, vilket hägern saknar.
Hägern har en svart nacktofs vilket tranan saknar.

Tack Emma inte bara för rättelsen utan för att du väckte min nyfikenhet!

Kunskap är makt hävdade Francis Bacon...jag hävdar även att det dessutom allt som oftast är roligt att förkovra sig.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hmm, är inte det hägrar? Eller jag vet inte, men tror det :) En häger, flera hägrar? Det låter nog bra :P

2009-12-16 @ 20:16:47
URL: http://tcd.zoomin.se
Postat av: svar från Madde

Emma:

Se där ja, då får jag skämmas över mina fågelkunskaper! asg

2009-12-16 @ 22:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0