heldag i skogen

Idag har det varit en heldag i spårskogen.
Super härligt med solsken och precis lagom tempratur.

Pernilla la ett spår på ca 2 km som vi lät hundarna spåra växelvis, ett så kallat konkurensspår.
Summasumarum tycker jag att det gick bra.
Neo var motiverad hela vägen men trött på slutet viilket gjorde att han fick lite tapp, då är det jätte skönt att ha en rutinerad
bra spårhund som Joulin med sig som kunde visa på spåret igen.
Jag hade koppel på Neo vilket kanske var dåligt då han hade sämre chans att kunna jobba vid tapp samtidigt som jag kände att jag ville ha honom kort så han inte skulle ha chans att flumma iväg.
Det är trots all träning mycket svårt att se när han väl tappar spåret, man ser det inte förns ca 30m då han börjar slå åt alla håll och leta, därav bättre kanske med lina.
Men som sagt han var motiverad och jag är nöjd med hans arbete!!
Joulin var pigg och nogrann hela vägen, det är verkligen kul att få se en hund som är så duktig och säker i spåret som hon är.
Själva spåret var underbart; skiftande terräng och underlag, mycket mysig skog, över diken och stenar, ner för berg, klättra upp för sluttningar, många vinklar, virrvarr, över och längs grusvägar. Jag tror att det var uppskattat av båda hundar med ett annurlunda spår.
Vi hade fika med oss och tog pauser längs spåret för att dricka, vattna hundar och förgifta sig en smula.
Det tog nog nästan 2timmar att ta sig runt spåret.

Efter detta blev det lite lydnad på Bro-Håbo bk.
Väldigt trevliga planer att vara på.
Vi körde lite framåtsändande med en människa och en hund som grupp, lite annurlunda men det funka jätte bra!
Både Joulin och Neo var bra figuranter och satt som stayer sträcka efter sträcka, det kallar jag stadga!
Neo hade lite knepigt med att ha en bra fart till gruppen, det ska vi träna mkt mer på, lite vinglig också.
Får nog dock skylla på att han var lite trött.
frittfölj, lite tränger han mot benet men jätte fin kontakt och bra i svängarna.
Tungapporten, träna lite på att kunna gallopera med den i munnen, jobbigt när man är trött men han kämpade på bra.
kryp, nu var mallehjärnan rökt, vid komandot "kryp" så satte han sig upp om och om igen, men till slut fick jag till det.
Skall, tror jag fick till 7-8skall med hjälp av lite "ssssss". Han behåller positionen fint nu.
Inkallning, lite sakta, inget islag i förare men kanske något snett sättande.
Läggande under gång, växlande teknik, fick till det bra på slutet.

Efter detta blev det PIZZA!
Mumma vad gott det var, smakar extra när man varit i skogen en hel dag!

Riktigt trevlig dag, Tack Pernilla!

Kommentarer
Postat av: Ramona

Holloj! lät som ett mkt roligt spår, vad kul att han var peppad! Nu får du hålla tummarna för oss på sön, har ju bara ett försök då vi blev bortlottade på nästa helgs tävling = ).. Lycka till! Förresten har du funderat nåt över när det skulle passa dig att åka uppåt, dvs om du fortfarande e peppad!

2008-09-26 @ 15:44:59
Postat av: Elin

Häftigt med sånt spår! Måste jag bara prova med.. :) Får så mkt bra ideér av dig Madde. Saknar dig men det är tur vi akn snacka på telen. PUSS

2008-09-28 @ 19:31:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0