jobb och träning

Nu har det blivit lite skrivet på ett tag då jag har börjat nya jobbet.
Trivs jätte bra!
Har blivit ganska lite hundträning under dessa dagar med lilleman, men det blir ju ändring på det så fort
han är uppkörd *längtar*. Har kört lite vittringsapportering för att hålla lilla mallehjärnan i schack,
gick verkligen över alla mina förväntningar =) Han kan fortfarande säta tänderna i nån annan pinne men släpper direkt.
I Måndags kväll var Miss D och Lex här ute på landsbygden och hälsade på.
Vi drack te i det fina uterummet och körde uppletande på ängen.
Bea som alltid springer som en kanonkula och plockar sak efter sak måste jag säga var ganska seg (efter 5nätters arbete). Det var lite charmigt att se att till och med Bea kan bli äkta trött både fysiskt och psykiskt.
Neo därimot gick som ett skållat troll, jisses!!! Han hade inge problem att springa på fullt djup och han hade näsan på hela tiden. Körde vittringsapportering också, denna gång fick Miss D ta i dem andra pinnarna men det lurade inte lilleman =)

Igår var det heldag med vovvarna.
Började med tjänstehundsklubben på morgonen.
Körde lite inför RPS med Neo, lydnad och skydd.
Det vi måste jobba på är att få till första bettet som alltid har en tendens att bli lamt.
Neo fick ett spår utlagt av en kollega. Gick ganska bra faktiskt, det var två ställen som han var lite osäker på
men han redde ut det till slut. I slutet hade jag skickat med en burk med mjukfoder i, kollegan hade missförstått mig och hällt ut maten så det var en hel myrstack på det som Neo hade kämpat 200m för. Efter att jag blåst av alla myror så kunde Neo äta det iaf, men snacka om att han blev snopen när han fick se en myrstack som slut  ;=)

Bea fick lite släppövningar i skyddet. Det gick bra, hon fattade poängen.
Körde lite lydnad med Bea, jaa hon gör det hon ska men engagemanget är väl lite lagom i fotgåendet.
I framförgåendet har hon börjat gå en aningens snett men är ganska störningstålig.
Hon har nästan slutat helt med startskall på hoppet, vilket är skönt.

Efter träningen åkte jag och vovvarna samt Miss M och Ayla till Viksberg och picknickade på god Salems pizza.
Hundarna fick plaska i vattnet och bara vara. Lät inte Bea och Ayla leka med varandra men det märktes på dem att
dem verkade acseptera varandra, inga sura miner.
Riktigt mysigt hade vi!

Efter detta blev det en tripp till ssbk där jag mötte upp Miss M, en kollega till farsgubben.
Hon har hållt på med brukset länge så det var verkligen mycket att lära av.
Fått en hel del bra tips med Neos spår, så nu är det nya härliga  tag som gäller!
Här är några tips jag fick i korta drag:
*köra jaktlek med pinnarna (byteslek), mer uppmuntran.
*Inte stressa honom när han startar upp igen efter apport
*köra pinnar med snören i
*korta spår med många pinnar i
*berömma i spåret när jag vet att han är rätt
Detta är för att få bort osäkerheten och öka motivationen.

Bea fick ett upplet i korridor på klubben, fullt djup,ca 10m bred.
Fick bra tips även där...
*Lägga föremålen ganska högt på träning för att minska risken att dem går med nosen i backen.
* Om hunden tappar motivation och i inlärning...
Ta hunden i koppel och gå föbi ett föremål tills hunden har fårr vittring på det, reta den lite, gör så på två/tre
föremål, gå sedan till linjen igen och skicka hunden.

Första veckan jag prioritera bort skyddet pga spåret, kändes som det var det värt att få hjälp att få hjälp med spåret.
Men nästa vecka är det full fart igen med skyddsträningen, förhoppningsvis har jag fått min korg då.
Har beställt två stycken från olika ställen...så nån borde väl kommit.
Anmält mig till läger i juli också, ska bli jätte kul, speciellt när man vet i förväg vilken kvalité det är =)

Har blivit för lite krypträning på sistone så det måste vi sätta fart med.
Tänkte åka och gästa etuna bk idag och köra ett kort spår med Neo och massor av lydnad.

Kommentarer
Postat av: marie å ayla

Hejsan svejsan.
Vi tackar oxå för igår. Riktigt trevligt med pizza å hundsnack. Ja visst var dem duktiga tjejerna! Detta får vi göra om, kanske på en brukshundsklubb nästa gång ;-)

2008-05-28 @ 16:28:05
URL: http://www.aglaiasayla.se.nu
Postat av: Dayana

Hej!
Jag menar en väska med hjul på inte en cykelkärra. En Kärringkärra kanske *skratt* Titta på alla tanter, de har varsin när de kommer ut ur Bengtssons med en sån dragandes. Sån vill jag haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

YEYH!!! Min cykel finns inne, jag har längtat sååå, ska köpa den imorgon, ska vara den första som står och bankar på dörren klockan 10.00 (Åker förbi dig och lämnar av Lilleman)

Tack för veckopengen ;-)

2008-05-30 @ 15:37:18
Postat av: Dayana

Hallååååååååååå, dags att uppdatera bloggen liten din late F*n! ;-)

Kram!

2008-06-03 @ 21:27:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0