dialekter

Förra inlägget jag skrev var en norrländsk dikt som ger en påminnelse om hur vi i samma land kan prata så olika.
Dikten fick jag i kursen "Norrländsk kultur& historia" under min utbildning i Örnsköldsvik.
Gick igenom en massa gamla papper igår och fick syn på den.

Lyssnade på P3 idag.
Temat "Dialekt" kom tillbaka...
Det var en kvinna som precis flyttat till Lindesberg från Göteborg och skrev in till P3 att hon var rädd för att tappa sin dialekt. Ska jag vara ärlig förstår jag henne...vem vill låta som om man gnäller dagarna i ända ;=)
Radioprataren ringde upp henne och det uppstod en dialog där dem kom fram till att det finns under-dialkter som uppstått under Göteborgs dialekten...
Kortedala-så snabb så ingen hinner att uppfatta någe
Majorna-deppig och släpig
så var det en till men den har guldfiskminnet raderat.

googlade lite om ämnet och hittade en sida där man kan testa sina kunskaper i göteborska
http://student.jmg.gu.se/veta97/onsdag/gotet2.html

fotsättning kanske följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0