Utkast: Sex arbetsnätter ...

Sex arbetsnätter har förflutit.
Det blev ett extra pass som jag bytte mot att få ledigt en natt under bruks sm helgen.

Åh så skönt det är när man kan gå med piké hela nätterna utan att frysa!
En del träning har det blivit med duktiga arbetskolegor också.
Filar för fullt på lydnads treans moment.
Rätt var det är när man går förbi en grön gräsmatta under ronden så kan man inte låta bli att
stanna upp och träna något litet sitt under gång eller gripandet i metallapportering.
Det är underbart med möjligheten att få jobba med hunden hela natten, gå långpromenader
i alla tänkbara olika miljöer och hitta en busig kollega som gömt sig i någon vrå.

Var i Sätra idag och tränade lydnad och transporter med Marie & Ayla samt Helena & Denya.
Efter endast 5 timmars sömn så måste jag säga att jag är imponerad över Neos uthållighet...plötsligt
hade vi tränat i 3h.

Marie finslipade lite inför stundande tävling.

Det gick bra trots värmen...Ayla har större uthålliget en matte tror och framför allt en kamplust som heter duga!

Fria följet såg jätte fint ut  och läggandet under gång var skitsnyggt.
När Marie tyckte hon såg trött ut körde hon ett kort fria följ bara för att utmana uthålligheten lite och det funka jätte fint!

All lycka till på tävlingen!!


Helena & Denya visade sig ha kommit lång i trean.
Jätte kul att se vilket fin kontakt och position i friaföljet och vilket fin fjärr dem fått ihop!
Önskar jag hade sådan fin metallapportering =)
Denya fick prova att smaka på ärm, det var bus kul sa hon!

Neo då....

tur att vi inte hade kameran med....Madde stod och demonstrera på alla 4a hur förflyttningarna
ser ut i treans fjärr för att verkligen vara säker på vad jag ska belöna.
Bakbena förflyttar sig någon cm från läggande till ställande annars börjar det verkligen ta form =)
Fick tips från Marie att köra fjärren med honom uppkopplad vilket har funkat suveränt!

Rutan, inga problem trots avstånd och utan att påvisa.
Han var rätt söt på första skickat då han börjar trava iväg utan att fåt syn på rutan, sedan fick han syn på
rutan och ökade traven ända in i rutan. Ska börja belöna att han söker rutan med blicken så tror jag farten kommer automatiskt.

Fria följ, fortfarande problem med bakdelen i halterna och han störs av att jag hjälper honom i halsbandet.
Han är aldeles för mkt jobbad i vänster bakdelsförflyttningar men inte höger dessutom har jag belönat
att han sitter lite snett bakom då jag inte har upptäckt detta för att han blir lite som en ostkrok så huvudet når fram ändå.
Ska köra med kortkoppel istället och träna speciellt på högersvängar och höger bakdelsvändningar.
Trängningarna jobbar vi också på, vi har kommit en bit på väg där faktiskt men inte felfritt ännu.

I Metallapporteringen har han börjat få bättre fart in men fortfarande taskigt gripande, men det kommer...vi kör stenhårt!

Sättande under gång, måste hitta en rutin på hur jag säger komandot. Hör själv att jag säger i olika tonfall hela tiden i fjärr och även sättande under gång. Kanske byta "komandoben" också? Det brukar vara  70/30 ungefär att han sitter/ligger men idag var det betydligt sämre (trött matte?) han gör det iaf fort och snyggt så det är mig det hänger på.

Inkallning med ställande och läggande, inga problem, snyggt om man får skryta när han tar till med farten.

Vittringsapporteringen tar han rätt pinne men han tar gärna med tänderna på någon annan.
Har fryst ner ett gäng pinnar till mammas stora förundran =)

Det var dem momenten vi tränade på.

Missade att köra sittande i grupp...mkt dumt...man ska passa på när man har ekipage med samma behov.

Helena var snäll och gick och gick och gick med en ärm på sig i värmen.
Transporterna tog sig fint så det var guld värt! (Ska lura någon i familjen att gå lite imorn kväll tror jag)

En mycket god vän Dayana påminde mig om min namnsdag, tusen tack för gratulationen!
Så därav blev det kladdkaka med hallon och grädde till fika efter träningen (alltid bra med en ursäkt för go fika).








 


Kommentarer
Postat av: Helen

Grattis på namnsdagen:) Kul att träningen gick bra. Jag upptäckte igår att jag anmält mig till en spårtävling på självaste sm-helgen. Hur korkad får man vara?! Bara att hoppas att jag inte kommer med;) Vi ses!

2008-07-23 @ 10:52:34
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Michelle

Kul att träningen gick bra :D

Postat av: Ingela o Patrik

men guud va flitigt...





Jagge följer med upp, så du får klä dig vadderat.. fniss

2008-07-23 @ 17:57:14
URL: http://www.schaferpower.se
Postat av: Tessan

friaföljet. Jobba framför en spegel, Så ser man ALLT. Robban har satt upp en i hallen så nu kan jag se många saker. Som vi inte kommit till räta med. Men nu såååå börjar det arta sig. Trängningarna är bortannästan helt SKÖNT!! När ska vi dejta då??? Kram,

2008-07-24 @ 08:39:57
URL: http://www.nogg.se/bcleo
Postat av: Lina

Hahaha :) Jag får nog ta en sväng nedåt å se vad ni sörlänningar kallar mat.. ;)

(Grattis i efterskott, på namnsdagen..) Kram.

2008-07-24 @ 15:56:33
URL: http://minimum.webblogg.se/
Postat av: Jenny & mallar

Japp, stelkrampsskyddet är säkrat efter ett annat hundbett för 2 år sen... Det kostar att ligga på topp ;)



För en gångs skull har leksakerna inte med mc att göra, men de har hjul... Och är terränggående...



Vi ses på lägret, om inte förr. Båda busarna ska få bitas!

2008-07-24 @ 21:34:59
URL: http://dexi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0