solbad och lydnad

Började dagen med att åka till Sanda och bada Neo och gammalmannen Ricki. Dem fick två simpass var.
En lös boxerhane kom fram till Neo och skulle mucka, Neo stod avvaktande men stel och boxern lika så tills ägaren tog tag i halsbandet...då gjorde boxern utfall (inte så konstigt när den fick stöd från husse) Neo stod still bara och visade heeeeeeeeela garnetyret och morrade. Riktigt skönt att han inte forcerade fram, tyder på att han inte vill ha bråk utan bara går i försvarsställning i fall att.

När jag kom hem igen var alla semesterfirarna precis på väg att starta sin färd mot Vimmerby. Ganska skönt faktiskt att få hela gården för mig själv i 2dygn, synd att jag jobbar imorn natt så jag kan inte njuta av det fullt ut.

Igor och Bea kom på besök strax efter.Bea och Neo hade tokrace på gräsmattan, riktigt underhållande =)Vi stängde in hundarna (det var ändå för varmt för dem ute) och badade i poolen.
Voine voine vad skrikapan höll låda!Hon stod i fönstret och skällde ut oss efter noter att hon inte fick vara med. Ricki och Neo bryr sig inte nämnvärt, dem brukar ligga på gräsmattan när vi badar men det vågade vi inte låta dem göra när Bea är med för då hade hon hoppat och rivit sönder poolduken. Riktigt skönt var det att plaska och sola om vartannat.Hade blöta handdukar som vi la i pannan och så åt vi glass.
Kändes verkligen som en semesterdag utan massa folk fä, hundar och ungar åt höger och vänster.

På kvällen åkte jag till slkk och tränade lydnad.
Åkte först förbi Willys och ladda godisförådet med 3olika mjuka hundgodisar (frolic, bacon, snackie)samt strimlad kalkon.
Fick massor av bra hjälp av Mona K, tusen tack!!
Körde in vittringsapporteringen.  Han tar aldrig fel pinne men ibland kan han sätta tänderna i en apport samtidigt som han kollar av den med nosen, så han släpper direkt men det är ju onödigt neddrag. Löste det genom att få ner tempot ännu mer med hjälp av att
inte ha nån pinne med vittring
flera pinnar utan vittring
lägga ut godis runt om pinnarna
låta honom få lukta till sig godiset och äta upp det.
 På så sätt lär man dem att få ner tempo efter som mat lugnar, dessutom lär dem sig att ha målbilden "sätta på nos vid pinnarna".

Körde lite vanlig apportering och testade en ny grej för att få upp farten.
Slänger apport
Skickar hunden
springer bakåt tills att hunden gripit och precis ska vända upp, då ställer jag mig still.
Hunden reagerar ofta med högre fart om den inser att matte kanske inte står kvar på samma ställe
Funkar nog att flytta sig sidled också.
Det gav resultat och Neo sprang bättre.

Sittande under gång är lite långsamt och jag måste fortfarande bestämma mig för ett röstläge vilket är skitsvårt!!

Trots att klockan var 18 så var det fruktansvärt varmt så jag körde inget mer den här gången med lilleman.

Mona tränade på Apportering med dirrigering, någonting spökade i momentet och det i kombination med värme
och många repetioner blev det pannkaka. Men efter lite vila så blev det som vanligt bra igen =)
Lycka till idag på tävlingen!!

Kom en tjej vid namn Emma ( hon har sin ponny på sommarbete hos syrrans häst) körde med sin papillion
i 2:an, Jäklar vilken fart det var i den lille!
Körde rutan och bakdelsvändningar för att få bättre svängar och ingångar.
Dem ska tävla den 8e aug på pappillionmästerskapet, vann förra året i 1an så dem har lite att leva upp till...

När jag kom hem gjorde jag varma mackor och drack ett glas rött, sedan somna jag i soffan.


Kommentarer
Postat av: Josefin med vovvar

Har ni pool????? Jag håller oxå på att flyta bort i denna värmen :( Buster är lika galen om det så är 30plus eller minus.



Kram

2008-07-25 @ 11:47:15
URL: http://[email protected]
Postat av: mona

Hej

vill bara tala om att det blev en 10:a på dirigeringen kramiz mona

2008-07-26 @ 17:56:37
Postat av: marie å ayla

Hallojjsan

Spännande med nya tips ang vittringsapporteringen :)

Vi vill träna! men jag tror att lilltjejen behöver nån dags vila efter trippen till värmland...hon är helt slut efter tävling, utställning, massa bad och bus med mamma och syrran...

Gcik hyfsat bra på utställningen idag, äntligen, fick en etta och kom etta i öppenklass :) tjohoo säger jag, 3 st 2:or senaste utställ.....

Vi hörs i veckan, antar att vi båda är lediga.

massa kramisar

2008-07-26 @ 22:39:07
Postat av: Elin

Hallå bruden... kul med bra träning. :) Ska bli spännande i aug hehe.. kram kram

2008-07-27 @ 00:25:13
URL: http://evergrace.se/elin
Postat av: Michelle

oh :D

var de Emma med Borat?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0