spår med vilt och trevliga besök

Igår blev en jobbig dag med bilkörningen, ännu värre blir det imorn.
Blev bjuden på jätte god mat hemma hos Dayana och Robert, jätte gott som vanligt och roligt att få träffas!
Tänk att alla fyra hundar gick ihop utan bekymmer, 2 tikar och 2 hanar av raserna Pappillion, Schäfer, jap spets/powd puff och malinois.

Lycklig i hågen över att få vara lantis för en halvdag var jag ute och la ett spår till Neo på grannens gärde.
Blev fyra föremål och 4 vinklar samt en böj och en Usväng.
Neo gick spåret jätte bra dem första 200m, 2vinklar sedan började han att vinda en del, tog spår igen men blev lite högre med nosen. Kom fram till en "ö" med stenrös, högt gräs och buskar...då började Neo vinda och bli allmännt stirrig. Fya honom vid ett tillfälle då man verkligen märkte att han vittra vilt, då åtegick han till spåret ca 10m innan markägaren kom utstövlandes på gärdet. Frågade vad jag gjorde och jag förklarade att jag gick ett vanligt personspår med 4utlagda pinnar. Han undrade med lurig min om hunden inte hade hittat något annat...
Nja, han har vädrat lite svarade jag varpå han berättar att han lagt ut ett rådjur som lockbete åt räven ca 10m från mitt spår och dödsplatsen för rådjuret var 4m från spåret (han visade mig).
Under tiden vi pratade låg Neo plats jätte fint.
Markägarens hund (bctik) kommer springande och ställer sig 5m från Neo (mellan mig och Neo) och visar garnetyret, verkligen störning för lilleman men han fixa det =)
När vi pratat klart i vänskaplig anda, började han gå tillbaka mot huset och Neo plockade direkt upp spåret igen och hitta slutet =)
Med facit så tycker jag att det var lyckträff att jag blev skarp i rösten när han vädra och med facit i han så var han jätte duktig som överhuvudtaget orkade fokusera på spåret med den retningen.
Är jätte nöjd.

Dagens ärende gick jätte bra, får besked på Måndag...spännande!
Inga kommentarer på detta här i bloggen tack av förklarliga skäl.

Avslutar dagen med en långprommis runt Lillsjön i Abrahamsberg och mousserande rosevin i Tessan och Roberts nya lya =)


Kommentarer
Postat av: Elin

Duktig Neo! :) En sån spårkille han är nu.. kramar

2008-02-01 @ 08:08:59
Postat av: Malin

Duktig Neo! Vi håller tummar och sporrar för dig!

2008-02-01 @ 19:57:10
URL: http://bruksras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0