Skyddsträning

Igår kväll var jag och Elin iväg och körde skydd för en superduktig figurant som jag fått tips från Neos uppfödare att åka till.
Min största prioritet är att Neo får självförtroende och motivation i skyddet.
Vi var i ett ridhus, jätte skönt att kunna träna trots stormen och regnet.
Körde Neo i två omgångar.
Första passet körde jag i lina och sele på Neo, han fick många blåsningar, inga tillkämpningar, utan bara bita och vinna. Det funkade jätte bra!! Neo gick från försiktigt nafsande till fullbett och full fokus på figgen, vågade till och med skälla =)
Efter passet satt Neo i knät på figuranten och kelade.
Pass 2 hade jag en önskan om att testa munkorg då jag haft en känsla att det skulle stärka honom.
Körde med sele och lina, började med att Neo fick pressa tillbaka figuranten.
Jäklar vad min lilla mallefjant växte, matte var rörd såsom en förällder till sitt barn på skolavslutningen i första klass
(jag höll mig dock för gråt ;)
Neo skällde på figuranten och ju mer tiden gick kom den riktiga stolta RaskenSvansen upp!
Man hörde hur han klippte med käftarna och han blev inte låg av stötarna.
Efter detta tog jag av munkorgen så fick han bita i ärmen igen.
Figgen testa att bjuda ärmen i huvudhöjd, den lilla fjanten kastar sig upp som tiger i nallepuh och gör ett fullbett.
Är supernöjd med dagens träningar, gick över alla förväntningar.

Sedan kom en till mallefjant som också visade att hon gått från liten tös till en riktig Lady med huggtänder =)
Jäklarns va Nixa har växt på sig, riktigt häftigt att se!

Hade en liten gremling med mig också, även kallad Bellabus.
Bella fick vara hos mig på avlastning då matte låg sjuk.
Hon hade fullbett i Neos drake ;)
Borde va obligatoriskt för alla valpar att ha en aldeles egen drake!
Blev lite miljöträning med hästarna, från utskällning till att inte bry sig, Duktig valp!

Bea fick sig lite lydnadsträning med störst inriktning på kryp och snabba stopp.
Fick lite tips på omväntlockande i krypet från Elin..får se om det kan bita på frökenfräken.
Fick några riktigt bra ställanden med slidestop.




Kommentarer
Postat av: Elin

Ja fatta vad roligt det var att se Neo igår. Vilken talang han är i korgen och som han växte på sig! De sista betten efter korgövningen var ju hur bra som helst och högt kunde han hoppa med :D. Ingen tvekan... sen var det bara upp i knät på Stefan och gosa efter det hehe...

Haha ja det där med omvänt lockande fungerar nog bra. Det var faktiskt Stefan som tipsade om det när jag tragglade med Ozzy förra våren. :) Det med kopplet kom dock från Sv. genom J. haha.. :D

kramar

2008-01-17 @ 13:13:01
URL: http://eloz.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0