helgens träning/filmhelg

OBS!
Ingen behöver känna sig tvungen att läsa hela detta låååååååånga inlägg, det är mest för egen dokumentering.
Men kanske kan det inspirera, väcka tankar och kanske resultera i träningstips till mig ;=)

Myckkt kvalitativ träning har det blivit i helgen =)

Fredag
Sök i Lerum med ett glatt gäng.
Rätt svår terräng men lillemannen gick sååå bra, trots att jag inte kört på flera månader.
Direktbelöning och figgar på djupet.
Skickade 5 gånger varav att jag fick skicka om två gånger; första gången för att han ville gå
snett pga en lockande stig (vilket alla hundar gjorde) och andra för att han gick för grunt.
Han hade ingen vilja att lämna figgar som han gjort förut, en av figgarna la märke till att han blev lite låg ju mer jag närmade mig. Tror att det går att lösa genom att koppla upp honom och mata honom in till stigen istället för att köra lydnad (dumt av mig).
Neo verkade inte brydd av terrängen (ingen osäkerhet över att han inte kunde ha koll på mig när han sprang ut på djupet.

Det märks i söket och spåret att lilleman har fått självförtroende, mkt tack vare skyddet.
Neo blir bara bättre och bättre för varje dag som går!

Lördag blev en hel spårdag.
Jag och Elin höll på från 10:30 till 16:30, vi hade superskoj =)

Började med att lägga spår åt Nixa och Neo, la åt varandras.
ca 1km, skogspår till båda som fick ligga i 4tim.
Neos spår gick jätte fint dem första 500metrarna sedan gick han över på ett viltspår i 150m (såg färska spår av ett större djurs avtryck). Som tur var Elin med och gick bakom, så vi kunde lokalisera tillbaka till spåret och fortsätta.
Resten av spåret gick upp på lite höjder och Neo blev väldigt intresserad av att vinda, han höll reda på spåret men var inte så fokuserad, stannade kanske var 5/10:e m och vinda.
Tre svårigheter som han inte mött tidigare:
1. spårlängd har aldrig varit mer än 4-500m
2. liggtid har aldrig  varit mer än 2h
3. viltspåret var färskare än personspåret

Med tanke på detta så får jag vara glad att han trots allt tog sig fram till slutet!
Det märks ändå att han har fått mkt mer motivation i spåret än för bara en månad sedan.
Måste fortfarande bli bättre på att belöna pinnarna!! han är lite slarvig på dem fortfarande.

Nixa bytte också till vilt, men efter att även där gått tillbaka så tog hon personspåret klockrent!!

Körde uppletande med både Bea och Neo.

Neo hämtade 6/7 sedan bröt jag för jag tyckte att det räckte.
Han var jätte super duktig!
Mycket motiverad och allert.
En gång kom han dock in med en ölburk som legat 2m till vänster om rutan som vi inte lagt ut, vet inte säkert hur länge den legat och hur mkt människovittring den hade kvar men jag gissar att han tog den på synen.

Bea hade verkligen näsan på, tog dem närmsta föremålen först men hade lite jobbigt sen att ta sig ut på djupet.
Avsluta med att jag följde med henne ut en bit så hon skulle hitta en grej på djupet (6:e). Det var ett läderkoppel med en skinnbit på som satt fast i ett träd och hon fick kampa loss...jisses vad hon tyckte det var kul...måste köpa såna och ha i spåret!!

Neo och Nixa fick ett förledningsspår där vi gick som ett X.
Nixa gick spåret först, jisses vad impad jag blev!! Hon gjorde det klockrent!
Neo var brydd över att Nixa precis gått över, han gick 1m åt vardera håll innan han valde sitt eget.
Måste köra fler sådana fast börja med att förlednigen bara är en människa, med varierande liggtider.
Riktigt nyttig och bra övning =)

Gamlingarna fick också ett varsitt spår.
Bea skötte sig super bra förutom 1/3del in i spåret där hon lura in mig i ett träsk??
I spåret hade Elin knutit fast kopplet med skinnbiten i ett spår...favorit i repris...oj vad kampen kom fram!

Vi hade en riktigt trevlig dag, förutom en liten incident mellan Neo och Nixa som gjorde att Nixa perca sig själv i tungan. Stackarn blödde som sjutton, men trots det gick spåren jätte bra.
Vi lät kärleksparet leka på vägen till förledningsspåret, Madde säger just "jaa, inget kan sära på dem två" då dem helt plötsligt ryker ihop likt ett gift par så gafflade dem på varandra som sjutton och det var då percingen skedde.
Tror det är tonårshormonerna som sprudlar hos dem ;=)

Söndagen
Åkte till Lerum bk och körde upplet med Bea.
Det var en tävlingsruta med rätta måtten.
6 saker längst ut på djupet och hon plocka alla =)

Sedan bar det av till stormvallen
Värmde upp Neo med ett uppletande, korridor som var ca 7m bred och 50djup, 6 föremål.
Lillemannen var jätte sprallig och glad, lite slarvig på första och struntade i ett förmål som han sedan plockade på andra skicket. Han försökte byta sak en gång också men där la jag mig i.
Tror jag ska köra lite apporteringsövningar med störande grejor för att lära honom att inte byta, så man petar i det separat.

Skyddet
I ju med att hans överläpp fortfarande är rosa (har inte spridit sig, inte blivit mindre, han är inte irriterad av det och det har gått 5dagar sedan jag upptäckte det, ska ge det några dagar till och se hur det utvecklar sig)
så blev det iaf inget munkorgsarbete.
Körde bevakningar med förflyttningar, han är fortfarande lam i första bettet.
Ska köra så att man alltid börjar med detta moment och att figgen alltid kampar med honom efter speciellt första bettet. Känns viktigt att få rätt attityd på honom när han gör entre på skyddsplan, han ska känna att han är i högre "rang" än figgen. Bevakningarna och släppandena är jätte bra.
Pillade vidare på transporterna...hahahaha va rolig lillemannen är...han har fått för sig att det är förhållandet (1snett till höger om figgen som ger utdelning) oavsett om matte är med eller inte. Vilket resulterade i att jag stod på avstånd medan Neo transporterade figgen jätte fint...fast SJÄLV.
HAHAHAHA det ska va en Neo till det =)...uppfinna ett helt nytt moment som heter "transport utan förare" =)
men om man tänker efter så är beteendet faktiskt ganska logiskt när man är en vallhund.
Efter att ha belönat att han följer mig trots att jag backade, saktade av till 3meters avstånd så blev det bättre men det måste tränas en hel del på!!

Film
I fredags hyrde jag en film; "Hard Candy"
Jaa, man kan ju inte säga annat än att filmen väcker känslor även fast jag inte gillade att den väckte känslor av  empati med en pedofil. Vet inte om jag kan säga att den är sevärd, man bör vara ganska tollerant och ha vilja att se saker från konstiga vinklar.
Filmen beskrivs i en recension som provokativ vilket jag tycker är väldigt beskrivande

I lördags blev det bio med Elin och Hanna (omringad av boxernördar ;)
Filmens "titel var Im not there" och handlade om Bob Dylan.
Annurlunda, tvärkulturell, intressant och härlig musik!
Den väckte nyfikenheten av; Vem är Bob Dylan?
Visste inget om honom innnan (erkänner..är inte så allmännbildad).
Har nu tagit reda på en massa fakta om honom som återges i filmen på ett flummigt, annurlunda, konstnärligt och härligt sätt.
Vet inte om jag kan rekomendera att se filmen först eller läsa på först faktiskt.
Kanske se filmen, läsa på, se filmen igen tror jag.
Bob spelas i filmen av 6 skådisar som gestaltar honom från olika intresssanta vinklar.
Mest imponerande och berörande var Cate Blanchett (kvinna). Hon var så vacker och påtaglig i rollen, förtjänar verkligen alla oscars!
Tack Elin för att du lurade med mig!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej vänner! :D Jag håller helt med dig om filmen... precis så känner jag med. :) Läste på om Bob Dylan när jag kom hem sen. Vi får se den igen innan du flyttar (*snyft*).

Tack för helgensträning.. vi har haft jättekul. :D Neo har impat rejält det lilla SM-guldet. ;) kram kram

2008-02-11 @ 00:28:16
Postat av: Elin

SM-silver menade jag ;).. det var ett snäpp nedanför oss ni skulle stå ja hehe. kram och natti

2008-02-11 @ 00:39:46
Postat av: Jenny

Ni verkar ha haft en rolig och givande helg! Hard Candy står här hemma i hyllan, en lite annorlunda film och hjärnan får tänka lite på andra perspektiv än de vanliga.

2008-02-11 @ 18:53:01
URL: http://www.balleronn.se
Postat av: Ramona

Hej! Läste tidigare att han emellanåt slarvar med apporterna i spåret... men jag uppfattar honom också som väldigt föremålsintresserad vilket hans bror oxå är =) ! om du inte har provat gräva ner apporterna i spåret så kan det vara värt att prova, det brukar bli ganska spännande då! det tycker ialla fall brorsan Nano! låter som att ni är väldigt duktiga och att det går bra för er! ha det gott ! Mvh Ramona

2008-02-13 @ 04:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0