rasval

Fick ett mail idag där det upplevs att jag tycker allt annat än malle är skit.
Satt och funderade en stund och kände för att skriva lite om min syn på raser.

Jag älskar hundar, alla raser har sin charm på ett eller annat sätt.
Mest av allt tycker jag om arbetande hundar, vad är väl läckrare än att se en...
Springer spaniel som kommer i full fart med en fågel i munnen
Border collie som vallar
jämthund som ställer en stor älg.
Lika kul är det att se raser som som inte avlats för det ändamål den har fallenhet för....
blandsras japansk spets/ powderpuff som apporterar fågel
Rottweiler som ställer älg

Kul med rasers mångfald också, kan bara kolla till Neos familj...
Narna som kör agility på HÖG nivå
Nojja som jag fick höra ska köra freesyle
Nasa som kör sök/spår/lydnad
Narno som kör sök/spår/lydnad
Neo som kör skydd,/spår/lydnad

Att jag tyckte det var extra kul att det var en Malle i stället för en schäfer som vann, beror inte på att jag har blivit
mallefanatisk. En bra hund är en bra hund!
Dock är det kul att få lite mångfald i skyddet, det var första gången en malle vann.
Skulle hoppas på att någon duktig förare skulle våga köra en riesen eller rottweiler i svenskskydd och ta sig hela vägen till SM, jag lovar att Hejja högst ;=)
Har hört en del säga att man borde ge BC en egen lydnad så andra raser har chans.
Jag säger tvärtom...det är jätte bra för att sätta lite press på aveln.
Tror att mallarna tex kommer sätta lite press på schäferaveln.

När man kollar på Resultaten för årets SM så ser man...
Spår
12 raser av 31 ekipage varav 9 bc och 9 schäfer (schäfer vann)
Sök
6raser av 16ekipage varav 7bc  (bc vann)
Rapport
5raser av 20 varav 11schäfrar  (bc vann)
Skydd
2 raser av 15ekipage varav 11 malinois (malinois vann)
Ipo
2raser av 12ekipage varav 11schäfer (schäfer vann)
Lydnad
4raser+blandras varav 11 bc (bc vann)
Agility Small
6raser av 12ekipagevarav 6 sheltie (sheltie vann)
Agility medium
4raser av 11ekipage varav 8shetland sheepdaog (pumi vann)
Agility Large
4raser+blandras av 12 ekipage varav 5bc (bc vann)

Skulle kunna fortsätta med bevakningssm, vallningssm, fresstyle sm, räddningssm, vilspårs sm. m.m.
Många sm finns det men jag tror man fattar poängen.
Kanske är det dock så att en del aktiviteter har ett begränsat antal raser framavlade för ändamålet helt enkelt
för att det inte finns så stort behov av att ha många raser att välja mellan, ibland också för att det är mindre antal människor som är intresserad av just den grenen, vissa grenar kräver också mer än andra,
Tror också att olika saker kan  påverka ett rasvalet men kanske inte allttid val av gren och då dyker det upp en och annan "udda" ras i en gren och det är alltid kul. Att det inte är så mycket mångfald i en del grenar beror nog också på att många vill satsa på ett "säkert" kort.

Något jag tycker är fruktansvärt tråkigt är raser där man avlar bort arbetsegenskaperna.
Det finns så många raser att välja mellan om man inte vill ha en jakthund så man behöver inte ta en jaktras och ta bort jakten i.
Något annat som också är tråkigt och får mig att tänka till två gånger i mitt rasval är rassjukdommar.
Dock kan man ha otur att få sjuk hund ändå, ett tex. på det är en vän som köpte en förhållande liten och frisk ras där
det på ena dök upp klåda och furunkolos och på den andra E-höfter.

Går att diskutera detta ämne i all evighet.
Jag skulle iaf vilja ha många olika raser och köra många olika grenar.
Just nu har jag Neo som råka vara en mallefjant, som ras så passar han mina aktiviterter samt jobb
sedan har han ju också en personlighet som jag inte skulle byta bort mot något.
Skulle även kunna tänka mig en holländare som nästa hund med samma aktiviteter....variation fönöjer!

Kommentarer
Postat av: Helen

Men vaddå; är inte mallen den bästa rasen;) Det trodde jag:)

2008-08-30 @ 10:24:16
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Ingela o Patrik

haha mallen bästa rasen... fniss

trodde dock att Jagge stulit ditt hjärta ;)



En bra hund är en bra hund oavsett ras... precis som du skriver...

2008-08-30 @ 11:26:42
URL: http://www.schaferpower.se
Postat av: Annika & Hejja

Så du vill Hejja på en riesen.... Ska se vad jag kan göra!;0)

2008-08-31 @ 22:21:25
URL: http://www.gazze.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0