hundförarutbildning

Japp då va de full gång med hundförarutbildning.
Vilken förmån att få betalt en hel vecka för att träna hund =)
 Teoretiskt har vi gått igenom lite om jurudiken och uppkörningen och vad som förväntas av en  hundförare.
Praktiskt har vi tränat på momenten ínför uppkörningen:
Platsliggning med skott 5min

Linförighet
Framförgående
Inkallning
Hopp-sitt

Dolt överfall (framföring,avvärjande, släppande, bevakning)
Visitation
Transport

Ganska få moment men det går inte att nolla något moment, alla måste sitta på fredag.

Hur ligger jag till då?
Platsliggning, jätte bra, idag nosade hon dock lite efter ca 4min men då var jag dold.
Linförigheten är väl som den alltid har varit, måste värma upp med engagemang och peppa henne men lugnt så hon inte går igång i skall.
Framförgåendet är väl det moment just nu som känns jobbigast, har inte tålamod!!!
Kan nog lära mig att tycka om det momentet men just nu känns det bara stressat och komplicerat.
Inkallningen kan hon, men helt plötsligt har hon börjat tjuvstarta...var för länge sen man körde med komendering, men det kommer nog lösa sig i veckan.
Hopp sitt, segt sättande annars ok.
Skyddet kan sammanfattas med att Bea sköter sig väl men inte matte, jag blir förvirrad och glömmer av att ge nya komando till hunden. Så bara matte börjar fatta galoppen så kommer det bli kanoners.
Hon har blivit lite lam i betten pga av all kontroll men det är ingen stor grej.

Så sammanfattningsvis är kursen är väldigt givande, invidanpassad och bra.
Enkelt och lättöverskådligt kursmaterial och mkt praktik =) med väsentlig inriktning.

Måste bara skryta över världens bästa malle som idag avärjde ett oväntat överfall (jag visst inte om det) bakifrån från en halvgalen figge när jag gick linföighet. Hann inte reagera förns Neo plötsligt hade en ärm i munnen. *superstolt matte*

Kommentarer
Postat av: Lina B.

Nu blev det nog lite fel.. Leija-tipsen har jag ju läst.. Men jag skrev ett mejl angående en annan hund.. En hanhund som verkligen verkar ha damp.. Skickade mejlet till din "kladde-adress".. Ska se om jag hittar det.. Kan skicka om det om du inte kommer åt det.. Säg bara vart jag ska skicka det.. :)
Tack iaf för tipset till Leija.. Har börjat lägga lite godisspår och tränar mer dressyrmoment när vi e ute själv.. Nu är det dock snart dags för löp, så hon är väldigt disträ.. (Svätter överallt, lyfter på benet och kissar upp efter träd och buskar.. Ser väldigt kul ut!) STOR kram/L

2007-10-16 @ 23:17:43
URL: http://minimum.webblogg.se
Postat av: Krille och Fog

Låter ju tokkul. Sjysst med pröjs när man tränar hund. Det börjar låta som om vi får åka och heja på dig och Neo i framtida skydds- SM. ;-)

2007-10-17 @ 18:07:04
Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Kul med en hel vecka med hundträning.. lycka till på uppkörningen! :)

2007-10-18 @ 13:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0