spåra hela veckan lång

Var uppe i Vättlefjäll igår och la motivationsspår åt Neo och två upptag åt Bea.
Tror bara att Neo behöver få motivationen tillbaka för spåra kan han.

Gick sedan en promenad med vovvarna och för en gångs skull fick dem vara lösa (med lite nagel i ögat).
Mötte en lös hund men en ägare som faktiskt hade koll =)
Tog in mina till sidan (lösa) och det funkade jätte bra, inga tendenser till att vilja dra till den andra hunden.
Avslutade promenaden med ett höstdopp, dock inte för mig...jag är inte fullt så tokig.
Värst var Neo, han hoppade i om och om igen och verkade tycka det var rätt behagligt =/

Spåren med Neo gick bra, han var glad och hoppa som en hare när han märkte att det var godisspår, het men nogrann som en dammsugare.

Bea spårupptag var klockrent, matte klantade sig bara på 2:a upptaget och släppte linan för frispår av ren lathet vilket ledde till att hon blev för het och missa slutet. Skickade då om henne vilket då ledde till osäkerhet och hon valde bakspår, höll igen sedan gick hon rätt och hitta slutet.

Idag blev det långpromenad på förmiddagen och aktiviteter på Lerums bk.
Körde sök med Bea, testade med skallmarkering vilket höjde hennes motivation att hitta figuranter.
Att skälla är för Bea en kraftfull belöning, att någon dessutom belönar beteendet är ju toppen!
Hon backade ut naturligt och var inte på och kleta.
Körde 6skick, på 5:e så såg man att Bea blev trött, hon sprang inte ut på djupet.
Med tips från Jossan så avslutade med en ljudretning vilket fick henne att orka ut en sista gång.

Neo fick leka med sin bästis; Nixa, medan vi vallade rutan.
Åh va kul dem hade!

Träningsnarkomanen Elin har kommit på den fantastiska idén att lära hunden söka jackor, på så sätt kan hon köra sök helt själv. Tro det eller ej men det verkar funka!
Se upp eliten...ni kommer få konkurans, här har vi bruden som kommer träna sök 8 dagar i veckan =)
Go for it!

Efter söket la jag ett spår till Neo, ca 75m med en 90graders vinkel, näring var 5m, två leksaker och ett grisöra i slutet. Neo var som en dammsugare idag igen och gissa om han blev överlycklig och jätte konfundersam när han hittade grisörat; FÅR JAG, TILL MIG? JIPPIE!

Kommentarer
Postat av: Anna & Arvid

Sök & markering på jackor går hur bra som helst att köra! Jag har hört fler som använt det när de haft svårt med grupper, åtminstone en av dem tog sig till SM ;-)

2007-11-09 @ 07:59:54
URL: http://www.malardalenshundcenter.se
Postat av: Elin

Haha jaaa nu blir det mkt sök *fniss*. Jag kan ju inte ta åt mig äran utan har snappat upp detta med jackor på annat håll. :D

Nixa och Neo var härliga att se idag! De leker så otroligt lika så man blir lycklig av att se dem ihop.

Bea var jätteduktig igår! Kul att Neo spårade så bra oxå..

Tack för träningen! kramar

2007-11-09 @ 09:13:18
URL: http://eloz.tk
Postat av: Daya

Tjingeling!!
Vad ni kör på med träningen, duktigt!!
Kan man lägga spår när det snöar??

Kolla in bloggen :D Den dagen på berget var otroligt kul.

Hls Daya o Gänget.

2007-11-10 @ 20:10:07
URL: http://cpzona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0