helgen

Lite om helgens träning.

Bea: Fått ett skarpt öga som tittat på mig och dessutom kör med samma träningsstil som jag bara att jag tappat en hel del tänk. Fick jätte bra tips på rutan för att få flyt på det hela.
Fjärren känns som den sitter.
Inkallning med ställande...funkar inte när hon kommer upp i för högt tempo dvs långa avstånd då övergår tekniken "låsta framben" till trippande. Har två grejor att testa:
Extern belöning-Lägga boll bakom
Köra lite backa övningar med rätt ställteknik som uppvärmning
I fria följet blev jag åtsagd att jag inte går i harmoni med hunden...kom jag på mig själv att jag inte kan trippa som jag gör med Neo, ska inte gå snabbare men länga mina steg så vi får ett bra flyt, då ökar Beas koncentration också.
Apporteringen- måste träna vidare på själva gripandet då det kommer in tassar och spring över apporten,
Hopp sitt hopp och läggande UA.

Körde lite mystik med henne också, för att se om man kan få fram lite attityd.
Ska erkänna att jag hade svårt att skilja tomskallet från särpeskall, gjorde det på korningen men nu fixade jag det inte. Fick berättat för mig att 1/3 del var skärpeskall, resten tomskall.

Neo:

En hel del skydd har det blivit, med ny figge.
Tyngden las på att bli trygg med nya figgen och bli bekant med olika matrial.
Körde med bitkolv, juniorärm och vanlig tysk tror jag det var.
I ärmen blev det inte fulla bett som han brukar ha men lite så var det med juniorärmen från början.
När han springer med ärmen så har han inte riktigt den där känslan att äga. På känd figge vill han gärna in och kampa igen men nu sprang han gärna till mig och släppte den när han kom fram. Dels tror jag beteendet beror på  att det var okänd figge, okänd miljö, nytt material och att han utsattes för lite olika små belastningar i kampen.

Körde han lite i miljö, hala golv var inte så farligt men när figgen börja belasta med ljud genom att dunka  i närliggande grejor såg man på Neo att han släppte kampen mer och mer och till slut sökte stöd från mig.

Ska jobba vidare på miljö men det tror jag inte blir några större problem, därimot detta med att bli trygg med olika nya figgar det kommer att kräva mycket jobb!

Körde även lite lydnad med Neo:
 hopp-sitt-hopp börjar ta form
ställandet i ff börjar sitta =)
Läggandet är inte jätte snabbt men han har fått in en fin teknik så det kommer, gör inget om jag får en 8:a för segt
Åker på att träna en del budföring igen, i skyddet skickade jag några gånger varpå han nästan satte sig fot vid figge men vi fick tillbaka bevakningspostionen där så nu blir det väl till att han sätter sig i bavakning i budföringen ;)

Spår blev det också, ett varsit i Lördags.
Neo fick sitt på en kortklippt fotbollsplan, det var frost när jag la ut det och hade tinat när jag gick det med Neo.
Raka sträckor med 3st 90graders vinklar. Hade lagt ut pizzarester i spåret vilket var uppskattat, tycker iaf att det såg bra ut, det var på två ställen som han låste sig i att bara stå.

Bea fick ett spår som legat i ca 7min, övergångar från gräs/asfalt 4st
spåret var bara ca 150m med 4 apporter, det var tinat i gräset och frost kvar på asfalten, solen sken fläckvis.
Hehe, Bea fick jobba...men det gjorde hon jäkligt snyggt!

För övrigt blev det en hel del snabbmat och choklad men inte mkt promenader så nu är det hårdhandskarna på i veckan!

Kommentarer
Postat av: Elin

Låter som ni hade det bra i helgen.. :) aldrig fel med nya och skarpa ögon som tittar på en i lydnaden.. kramar

2007-11-21 @ 20:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0