sökträning igår, hårda spår och lydnad idag

Rövargänget hade sin andra träff igår, hade den äran att då även få se fantastiska lilla hmm hur var det nu man skulle uttrycka det prutt bc´n ;) (rasskämt, då min lilla mallebebis blir kallad för pruttmalle av  figgarna, men jag vet ändå att dem är jätte kära i den lille)
Det var fantastiskt att se Gwen från att efter lek med figgen i första skicket låsa sig och börja skälla efter mer lek till att 5 skicket klockrent veta att "om jag lämnar denna figge och springer till den andra så blir det roligt igen".
Fog och Arvid som för båda blev deras tredje gång hade helt plötsligt lite bråttom från den ena till den andra (sprang innan leken var slut) det var som att dem tänkte "bäst jag springer innan det roliga tar slut här".
Neo var det andra gången för så han har inte kommit på sånt hyss ännu, kanske nästa gång...vilket fall kom han in på plan och sa lite kaxigt "det här kan jag" och det gjorde han, blev jätte förvånad att målbilden var så bra efter ett träningspass.

Idag testade jag två korta (ca 15m) grusspår med Neo, gick bra, det tog lite tid innan han fick fäste i spåret men sen så! Blev så glad för för första gången uppskatta han VERKLIGEN leksaken i slutet, förut har han liksom prioriterat godis men det märks att han har "mognat" till sig i leken.

Körde ett grusspår med Bea också i kort koppel, gick jätte bra, släppte henne sista 7metrarna då började hon flumma iväg i gallop, tog tillbaka henne och sa spår, samma sak igen, tog tillbaka en sista gån och sa "bea nu skärper du dig, spår" gissa vem som gick som en liten klocka SÅ NOGRANNT i spårkärnan fram till leksaken och plocka upp den med stolthet. Då fick Bea se en riktigt glad matte!!!
Det roliga med Bea är att hon tar en tillsägelse på rätt sätt, utan att bli rädd eller omotiverad, tvärom med henne måste man tala om tydligt att det är min vilja som gäller och då bjuder hon på hela sig själv.
Samma sak när jag körde lydnad på "din hund och du" efteråt...släppte henne på lydnadsplan då börja hon flumma omkring "Bea KOM NU!" reaktionen blev "JASSÅ matte du ville någonting, jamen då tränar vi.
För första gången på över ett år bjöd Bea spontant på beteenden och var super fokuserad på mig och man såg att hon tyckte det var RIKTIGT roligt. Körde engagemangsövning där hon fick bjuda på lite beteenden, fria följ med helt om och vänstersvängar, kryp och hopp över hinder. Krypet var jätte fint med låg bak!

Körde lite stadga med Neo, stå still med kontakt när jag tog något steg till höger och vänster, han fattade direkt trots att jag bara för nån dag sen belönade att han följde efter och flytta bakdel när jag rörde mig.
Lilleman är klickerklok (mer än matte)!

Avslutningsvis på detta långa inlägg vill jag säga: "gud vad roligt det är att skryta över sina vovvar! SM guld båda två i mattes ögon.


Kommentarer
Postat av: Bea-fan club!

Vi såg nog att BEAS fina sökträning inte nämndes! Fy skäms!!

2006-10-05 @ 21:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0